Publicerad: 2007-06-25

Två nya hedersdoktorer vid Umeå universitets samhällsvetenskapliga fakultet

NYHET Professor Wim J. van der Linden och professor Lars Göran Nilsson har utsetts till hedersdoktorer vid den samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet. Holländaren van der Linden har bland annat arbetat med utvecklingen av högskoleprovet. Nilsson har varit med och byggt upp universitetets framgångsrika neuro- och kognitionspsykologiska forskning.

Professor Wim J. van der Linden, University of Twente, Nederländerna, är en internationellt framstående statistiker med särskild inriktning på testteori och dess tillämpningar på beteendevetenskapliga mätningar. I många år har han varit ledamot i det internationella råd som är kopplat till verksamheten med att utveckla det nationella högskoleprovet vid institutionen för beteendevetenskapliga mätningar.

Lars Göran Nilsson, professor i psykologi vid Stockholms universitet, har tidigare varit professor vid Umeå universitet. Sedan 1980-talet har han gjort stora insatser för att bygga upp och utveckla Umeås starka profil inom kognitionspsykologisk och neuropsykologisk forskning. Även sedan han flyttade från Umeå har han bedrivit ett framgångsrikt samarbete med sina Umeåkolleger. Av särskilt stor betydelse är hans samarbete med Umeåforskarna inom universitetets starka forskningsområde Befolkningen - åldrande och livsvillkor. Nilsson har bland annat varit projektledare för det stora Betulaprojektet – en studie om åldrande, minne och demens.

Kontaktperson för Professor Wim J. van der Linden:

Professor Christina Stage, institutionen för beteendevetenskapliga mätningarTel: 090 - 786 54 28
E-post: Christina.Stage@edmeas.umu.se

Kontaktperson för professor Lars Göran Nilsson:

Margit Torneus, prefekt vid institutionen för psykologi Tel: 090 - 786 64 16
E-post: margit.torneus@psy.umu.se