Publicerad: 2011-02-24

Två nya utställningar i Galleri 60

NYHET Konsthögskolans Galleri 60 bjuder i helgen in till vernissage av två separata utställningar. Tetyana Goryushina från Ukraina och Sana Ghobbeh från Iran studerar båda på Konsthögskolans masterprogram.

Vernissage i Galleri 60, Bildmuseet, 26 februari kl. 14.00
Utställningarna visas fram till 6 mars. Öppettider tis - lör 12-16, sön 12-17

Tetyana Goryushina (Ukraina): My Sweden

Utställningen My Sweden presenterar monumentala akvarellmålningar som representerar Tetyana Goryushinas minnen, genom olika perceptioner, av de svenska människor hon mött under sina studier vid Konsthögskolan i Umeå. Hon blev varse starka kopplingar mellan människor och hur de påverkade nuet, och har valt att arkivera sina minnen genom att avbilda människorna under deras konversationer. På det sättet fokuserar hon på iden om sin perception av tid som de ljusa ögonblick av interaktion mellan människor som fixerats i hennes medvetande. Tania anser att vår förmåga att lära reflekteras i vårt sätt att utvärdera livet, att vårt sätt att uppfatta världen omkring oss baseras på vår kroppslighet. Måleriprocessen är relaterad till hennes relationer och människans kroppslighet, med influens av och teorier om kommunikationens psykologiska mening.

www.goryushina.comE-post till Tetyana Goryushina

Sana Ghobbeh (Iran): How Far Can You be Close?

Videoinstallationen How Far can You be Close? av Sana Ghobbeh är ett försök att förmedla känslan av förståelse och empati i en värld fylld av krig, orättvisor och fientlighet. Om vi skulle tänka på mänskligheten som delar av en och samma kropp? Oavsett nationalitet, språk och kultur söker alla människor glädje och fred. Våra kroppar är grundade i smärta, hopp och passion. vårt kött och blod strävar efter lycka och vi letar efter det i våra liv. Så låt våra kroppar tala och lyssna till andras kroppar. ”… Det spelar ingen roll hur långt bora mitt hemland är. Jag kan visa dig de känslor jag har upplevt och jag vill känna andra kroppars uttryck. Det är bara att låta fragment av din kropp bli fria…"

E-post till Sana Ghobbeh

Redaktör: Helena Vejbrink