Publicerad: 2014-02-14

Två OS-medaljer till alumnen Daniel Richardsson

NYHET Efter en spännande sekundstrid knep Daniel Richardsson tredjeplatsen i längdskidåkningens 15 kilometerslopp i Sotji. Två dagar senare stod han överst på pallen efter skidstafetten. Den framgångsrike skidåkaren har tidigare studerat vid Umeå universitet.

Daniel Richardsson
Daniel Richardsson under Tour de Ski 2010 i Oberhof. Källa: Wikipedia.

När herrarnas 15 kilometer i klassisk stil avjordes i Sotji tog schweizaren Dario Cologna guld och Johan Olsson silver. Bronsmedaljen gick till Daniel Richardsson, alumn vid Umeå universitet. Efter söndagens herrstafett var det åter dags för pallen – då erövrade Sverige och Daniel Richardsson ett välförtjänt guld.

Det är nu omkring åtta år sedan som han avslutade sina studier vid det idrottspedagogiska programmet, Umeå universitet.

– Jag valde att plugga i Umeå för att det är rejäla vintrar med bra förutsättningar att åka skidor där, men också för att Umeå universitet har ett brett utbud av utbildningar, säger Daniel Richardsson i en tidigare intervju.

– Jag uppskattade att allt var så lättillgängligt. Det var enkelt att kombinera studier och träning, och nära till staden, skidspåren, naturen och Iksu. Ett härligt studentliv helt enkelt och förstås ett och annat roligt partaj.

VK: Medaljsuccé för herrarna

VK: Sverige krossade allt motstånd

Läs mer om idrottsvetenskapliga programmet (som utvecklats från det idrottspedagogiska programmet)

Redaktör: Camilla Bergvall