Publicerad: 2008-07-07

Två unga toppforskare från Umeå får särskilda forskartjänster

NYHET Fysikern Ludvig Edman och växtforskaren Åsa Strand har i hård konkurrens fått Kungliga Vetenskapsakademins forskartjänster 2008 som fördelas till Sveriges tolv främsta yngre forskare. Tjänsterna ger dem möjlighet att under fem år fördjupa sig i sin forskning.

Ludvig Edman

Ludvig Edmans forskningsområde organisk elektronik handlar om elektronik som har spännande och ovanliga funktioner och som kan tillverkas på helt nya sätt. I stället för traditionella hårda halvledarmaterial som kisel använder forskarna mjuka organiska plastmaterial. Visionerna är stora, tänk dig till exempel en böjbar bildskärm eller kläder med inbyggda solceller som laddar din mobiltelefon och mp3-spelare. Ludvig Edman och hans kollegor har bland annat lyckats designa och tillverka elektrokemiska celler som kan sända ut ljus med högre effektivitet än en glödlampa och som kan lysa upp en stor plan yta, till exempel en tapet. Problemet är att cellerna har en kort livslängd, men forskargruppen har arbetar hårt med detta och har nyligen satt ett rekord på 40 dagar.

Ett annat område som Ludvig Edman arbetar med handlar om att kunna trycka detaljerade elektronikmönster utan att förstöra de organiska materialens attraktiva egenskaper. Gruppen har nyligen lyckats med att tillverka transistorer med en storlek motsvarande en tjugondel av tjockleken av ett hårstrå och som fungerar alldeles ypperligt.

Ludvig Edman blev civilingenjör i teknisk fysik i Umeå 1996, och disputerade i fysik 2001. Därefter var han under tre år forskare i en mycket välkänd forskargrupp vid University of California at Santa Barbara innan han återvände till Umeå. 2006 utsågs Ludvig Edman till docent och påbörjade en forskarassistenttjänst finansierad av Vetenskapsrådet.

Åsa Strand

Åsa Strand söker i sin forskning svaren på hur cellens olika delar kommunicerar med cellkärnan. I cellkärnan, som är något av cellens huvudkontor, finns huvuddelen av arvsmassan lagrad och därifrån styrs också cellens funktioner. Åsa Strand har särskilt intresserat sig för de signaler som växternas ”energifabriker”, mitokondrierna och kloroplasterna, skickar till cellkärnan och hur cellkärnan sedan samordnar dessa signaler för att styra genuttryck. Denna information är viktig eftersom det fortfarande saknas detaljerad kunskap om hur cellens signalsystem fungerar men också eftersom signalerna mellan energifabrikerna och cellkärnan påverkas av stress, till exempel om temperaturen förändras.

Skulle vi förstå hur växternas signalsystem fungerar skulle vi också i framtiden kunna göra härdigare växter som till exempel inte var lika känsliga för frost. Just nu arbetar Åsa Strand med att försöka förstå hur växterna via sina signalsystem kan känna av förändringar i temperaturen och anpassa sig till låga temperaturer.

Åsa Strand kommer ursprungligen från Karlstad och tog examen i molekylärbiologi vid Umeå universitet 1995. Hon disputerade i växtmolekylärbiologi 2000 och fick därefter ett EMBO stipendium för en postdoktorstjänst vid Salk Institute, San Diego, USA. Därefter återvände hon till Umeå Plant Science Centre och påbörjade en forskarassistenttjänst finansierad av Vetenskapsrådet. I våras utsågs hon till docent.

För mer information eller intervju, kontakta:

Ludvig Edman, docent vid institutionen för fysik
Telefon: 090-786 57 32, e-post
www.physics.umu.se