Publicerad: 2017-08-24

Två utbytesstudenter får Länsstyrelsens stipendium

NYHET Två inresande utbytesstudenter som påbörjar sina studier vid Umeå universitet höstterminen 2017 har fått stipendium av Länsstyrelsen som täcker boende- och levnadskostnader under en termin.

Viktoriia Timokhova och Polina Pere

Länsstyrelsen har på initiativ av före detta landshövdingen Lorentz Andersson inrättat stipendier som riktar sig till studenter från universitet i den ryska delen av Barentsregionen.

Inför höstterminen 2017 utlyste International Office stipendierna till partneruniversitet inom ramen för utbytesprogrammet NorthNorth. Elva ansökningar inkom och av dem valdes två studenter, Viktoriia Timokhova och Polina Pere, från Karelian State Pedagogical University som ligger i Västerbottens vänlän.

–  Studentutbyte bidrar till att övervinna språk- och kulturbarriärer och är därför en viktig del i Barentssamarbetet. Det är mycket glädjande att vi kan tilldela Viktoriia och Polina ett stipendium för att studera vid universitetet och jag hoppas att de kommer att trivas i Umeå och Västerbotten, säger Magdalena Andersson, landshövding.

Den 25 augusti anordnades en mottagning på Länsresidenset då studenterna tar emot stipendierna.

Viktoriia och Polina tar emot stipendierna
Landshövding Magdalena Andersson överlämnar stipendierna till Polina och Viktoriia.

Kontakt vid Umeå universitet:

Wasif AliInternational Office090–786 95 87
wasif.ali@umu.se

Kontakt vid Länsstyrelsen Västerbotten:

Susanna LantzLänsledningens stab010-225 44 88
susanna.lantz@lansstyrelsen.se