Publicerad: 2016-09-05

Tyngdlöshet och matematiklek på Umevatoriet

NYHET Tisdag 6 september är det kvällsöppet på Umevatoriet och besökarna bjuds bland annat på en föreläsning om hur tyngdlöshet i rymden påverkar astronauters syn. Planetariet är öppet och i teleskopet kan man kika på stjärnor.

Umevatoriet firar 10-årsjubileum med en rad aktiviteter under hösten, bland annat på tisdagkvällar. Tisdag 6 september kl 18-22 är det säsongsstart. Besökarna kan leka med matematik i Spektrum, skåda stjärnor i teleskopet om det är mörkt och klart väder och besöka planetariet.

Anders Eklund, professor vid Institutionen för strålningsvetenskaper, Umeå universitet, håller en föreläsning: ”Tyngdlösheten i rymden kan påverka astronauters synförmåga".

Man har uppmärksammat att astronauter med långtidsuppdrag på den internationella rymdstationen ISS får försämrad syn. Denna synpåverkan  kan orsaka permanenta problem för astronauterna och äventyrar framtida planerad rymdverksamhet som till exempel längre vistelser på rymdstationen eller Marsresor. En forskargrupp i Umeå med Anders Eklund och Jan Malm har anslag från Svenska rymdstyrelsen och NASA för att förstå sambandet mellan nedsatt synfunktion och tyngdlöshet. Tillsammans med forskare i USA planerar de bland annat att mäta hjärn- och ögontryck hos astronauter ombord på ISS.”
Läs mer på Umevatoriets hemsida

Foto: NASA