Publicerad: 2017-04-10

Tyst minut för offren i Stockholm

NYHET Umeå universitet deltar i en nationell tyst minut på måndag den 10 april kl. 12.00 för att hedra offren för terrorattentatet i Stockholm i fredags, samt att visa stöd och medkänsla för deras anhöriga och närstående.

Statsminister Stefan Löfven har utlyst en nationell tyst minut måndagen den 10 april kl. 12.00. Umeå universitet kommer tillsammans med andra universitet och högskolor att delta och Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet, uppmanar därför universitetets studenter och medarbetare att stanna upp för att skänka en tanke åt de drabbade.

– Jag blev djupt bedrövad och tagen när jag nåddes av nyheten om terrordådet i Stockholm. Genom att medverka i denna tysta minut vill vi vid Umeå universitet delta i den nationella samlingen och visa vårt varma deltagande för offrens anhöriga och närstående. Det är också ett tillfälle att stå upp mot våld och terrorism, säger Hans Adolfsson.

Under förmiddagen kommer Umeå universitet att hissa de tre officiella flaggorna vid universitetsdammen på halv stång. Efter den nationella tysta minuten, kl. 12.00–12.01, hissas flaggorna i topp.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz