Publicerad: 2015-04-22

Tyst minut för studentoffren i Kenya

NYHET Umeå universitet ställer sig bakom European University Association’s uppmaning att på måndag den 27 april kl. 12.00 hålla en tyst minut för att hedra offren för terrorattentatet vid Garissa University College i Kenya. Vid attentatet i början av april dödades 147 människor och 79 skadades.

De tre officiella flaggorna vid dammen hissas på halvstång vid kl. 11.00. Vid kl. 13.00 tas de ner.

I ett brev till universitet och lärosäten skriver EUA att man med den tysta minuten vill uppmärksamma alla som dödades och påverkades av attacken vid Garissa University och andra attacker vid universitet runt om i världen.

EUA skriver vidare att alla former av våld eller angrepp mot utbildningar står emot de grundläggande universitetsvärderingarna som omfattar tanke- och yttrandefrihet, tolerans och autonomi; allt som undergräver strävan att ge unga människor förutsättningar för att kunna bidra till samhällsutvecklingen.

I brevet avslutar EUA med att konstatera att frihet och säkerhet för universitet och samhällen är avgörande för att säkerställa kunskapsutvecklingen och det kulturella och vetenskapliga framåtskridandet. Att denna strävan efter kunskap inte har några begränsningar tack vare att universiteten överskrider både geografiska och politiska gränser.

Redaktör: Per Melander