Publicerad: 2011-06-17

UCGS gästprofessor Gabriele Griffin utnämnd till hedersdoktor vid Umeå univeristet

NYHET En av 2011 års hedersdoktorer vid humanistiska fakulteten blir UCGS gästprofessor Gabriele Griffin.

Professor Gabriele Griffin (f. 1957) har sin bakgrund i engelsk litteratur och är professor i Women’s Studies vid University of York, Storbritannien. Griffin har varit verksam vid flera brittiska universitet – bland andra University of York, University of Hull, Kingston University och University of Leicester. Hon har haft ledande uppgifter som professor i English, Gender Studies och Women’s Studies. Vid sidan av sin akademiska forskning har hon också haft en lång rad viktiga utvärderings- och bedömningsuppdrag inom EU. Griffin är en av författarna till The METRIS Report: Emerging Trends in the Socio-Economic Sciences and Humanities in Europe. Hon är redaktör för serien Research Methods for the Arts and Humanities och var en av grundarna till tidskriften Feminist Theory.

I Umeå har hon sedan 2009 varit gästprofessor vid Umeå Centrum för Genusstudier och hon tillhör den internationella referensgruppen till excellensprogrammet Challenging Gender. Hon samarbetar aktivt med humanistiska forskare i bokprojekt, forskningsansökningar och genom handledning.

För mer information eller intervju, kontakta gärna Gabriele Griffin
tel 090-6896904 eller e-post gg512@york.ac.uk