Publicerad: 2004-11-25

UD kommer till Umeå och Umeå universitet

NYHET Utrikesdepartementet arrangerar tillsammans med bland andra Umeå kommun och Umeå universitet en dag för allmänheten i Aula Nordica den 1 december kl. 10.00 – 16.00.

Mänskliga rättigheter, Barentssamarbetet och svensk utrikes- och säkerhetspolitik är några av de teman som fyller dagen. I programmet ingår bland annat ett samtal om svensk utrikespolitik mellan UD:s utrikesråd Olof Skoog och Dag Hartelius, Sveriges ambassadör i Tallinn. UD:s administrative chef Per Thöresson berättar om UD och världen som arbetsplats och departementsrådet Anders Oljelund, UD samtalar med Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå, om Sveriges nya politik för global utveckling.

I anslutning till Aula Nordica pågår en minimässa där allmänheten kan träffa personal från UD och några av Sveriges ambassader och få information om utrikesförvaltningen och UD:s frågor.

Dagen arrangeras av UD, Umeå universitet och Umeå kommun i samarbete med Umeå utrikespolitiska förening och Umeås studentkårer.

Tid: Onsdag 1 december, kl. 10.00–16.00
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Fri entré – Välkommen Hela programmet finns på UD:s webbplats www.ud.se

Kontaktperson:

Victoria Brändström, karriärvägledare Arbetslivscenter/StudentkraftEnheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitetTel: 090-786 95 50
E-post: Victoria.brandstrom@adm.umu.se

Kontaktpersoner på UD: