Publicerad: 2014-06-03

UID’ 14 – Designhögskolan vänder på perspektiven

NYHET Tänk om vi kunde bygga barnproteser av lego. Tänk om vi själva kunde producera all den energi vi behöver. Tänk om det inte vore ett problem att vi får fler bilar i världen. Den 4–5 juni vänder Designhögskolans studenter på perspektiven under UID’14 – Design Talks and Degree Show.

UID’14 är ett årligt event och en kontaktyta för idéutbyte där Designhögskolans avgångsstudenter presenterar sina examensarbeten. Några av de problem som studenterna i år tagit sig an berör hur vi ska gå framtiden till mötes. Hur ska vi vårda vår värld för att skapa ett hållbart samhälle?

Carlos Arturo Torres har funderat över hur barn med funktionsnedsättning kan vara med och bygga sin egen protes.

– I samarbete med BMW och Tysk-Svenska Handelskammaren har Erik Melldahl, student vid masterprogrammet i transportdesign, sett på den blomstrande marknaden i Afrika och hur vi kan tillgodose ett framtida behov av bilar genom att lokalt producera dem med 3 D-teknik, traditionellt hantverk och nedbrytbart material, berättar Demian Horst som leder arbetet med UID'14.

– Karey Helms, masterprogrammet i interaktionsdesign, bidrar med nya perspektiv på hur vi tänker runt energianvändning och Isabel Andersson, kandidatprogrammet i industridesign, har tillsammans med Norrlands universitetssjukhus och Barn 4 tagit fram ett koncept för prematura barn där hon tittat på vad barn har för behov kopplade till doft, mammans hjärtljud och motorik. Carlos Arturo Torres, masterprogrammet i avancerad produktdesign, har tillsammans med Lego Future Lab och CIREC funderat över hur barn med funktionsnedsättning själva genom sin kreativitet kan vara med och bygga sin egen protes, säger Demian Horst.

Erik Melldahls idé handlar om bilar producerade med 3D-teknik och nedbrytbara material.

Studenternas examensprojekt berör allt från det stora till det lilla. Det gemensamma för dem alla är att design används som problemlösning.

– Här i Umeå har vi en av världens starkaste designutbildningar. Designhögskolan är en motor för hela regionen. Genom att skolan alltid jobbar med externa samarbetspartners, såväl nationella som internationella, finns här ett nav och ett center som är av oerhörd betydelse inte bara för Umeå utan för hela Sverige och världen, säger Anna Olofsson, marknadschef, Umeå kommun.

I samband med UID’14 kan besökande företag och samarbetspartners boka möten med studenterna och kika på deras portfolios samt själva presentera sig för studenterna.

– Under eventet invigs också Designhögskolans examensutställning som kommer att vara öppen för allmänheten den 8–14 juni, kl. 10–16. Utställningen finns även tillgänglig digitalt via vår webb, fortsätter Demian Horst och inflikar att detta är något man inte bör missa.

Tid: 4–5 juni
Plats: Designhögskolan, Konstnärligt campus, Umeå universitet,Östra Strandgatan 30, Umeå

Hela eventet streamas live

Examensutställning:8–14 juni, kl. 10–16Fri entré, öppen för allmänheten
Läs mer om respektive studentprojekt och se schemat för dagen

Några av de företag som kommer till UID’14:
IDEO, Smart Design Worldwide, Designit, Lunar, AtlasCopco, Volkswagen, Kiska, icon incar, Teague, Interaktionsbyrån, BSH GmbH, Tactel, Husqvarna Group, LKAB, Volvo Cars, Komatsu Forest, R/GA, Semcon, Berge Consulting,  Laerdal Medical, Audi, Kia Design Center Europe, Toyota, Opel och många fler.

Designhögskolan har ca 140 studenter från 31 länder och utbildar designer i världsklass. Totalt har högskolan 42 avgångsstudenter på kandidatprogrammet i industridesign och masterprogrammen i avancerad produktdesign, interaktionsdesign och transportdesign.

För mer information och pressackreditering, kontakta gärna:  Petra Käck, kommunikatör, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: 090-786 71 56, 072-531 70 53
E-post: petra.kack@umu.se

Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesign, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: 090-786 97 82E-post: demian.horst@dh.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog