Publicerad: 2015-11-20

Ultraljud kan mäta effekten av kolesterolsänkande medicin

NYHET Nyligen introducerad avancerad ultraljudsteknik som används för noggranna studier av halsartärerna som försörjer hjärnan kan mäta effekten av kolesterolsänkande mediciner. En avhandling vid Umeå universitet visar att ultraljud erbjuder en strålningsfri, enkel och kostnadseffektiv metod för mäta effekten av behandling mot dödliga åderförkalkningsjukdomar, samt för att identifiera patienter som i framtiden riskerar att drabbas av en stroke.

Ett annat ord för åderförkalkning är ateroskleros. Det innebär att en förhårdnad av artärer bildas av fett som fastnar på artärväggarna, så kallad plack, vilket leder till inflammation, förhårdnad och slutligen total blockering av blodkärlen.

Genom en analys av tidigare forskning bekräftar avhandlingen att effekterna av kolesterolsänkande mediciner på åderförkalkningssjukdomar kan mätas genom att studera förändring och stabilisering i uppbyggnaden av plack, förhårdnader på insidan av kärlen, vilket syns inom en månad efter påbörjad behandling.

– Aterosklerossjukdomar, och i huvudsak hjärtinfarkt och stroke, är de vanligaste dödsorsakerna i världen. Det enda sättet att kontrollera sjukdomsförloppet är att väldigt tidigt identifiera förändringar i artärväggarna, innan de utvecklas till ett sjukdomstillstånd.  Den här forskningen förbättrar vår förståelse för hur ultraljud kan användas för att tidigt upptäcka sjukdomstecken och samtidigt mäta behandlingseffekten. Upptäckterna behöver bekräftas i större forskningsstudier, men kan leda till en bättre kontroll av riskfaktorer, säger Pranvera Ibrahimi, doktorand vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin och författare av avhandlingen.

Pranvera Ibrahimi

Genom att noggrant studera plackuppbyggnad i artärerna på höger och vänster sida av halsen har forskarna också bekräftat att ateroskleros utvecklas i samma takt på båda sidor. En annan upptäckt i avhandlingen som också stödjer idén om att ateroskleros är en systemsjukdom är att forskarna genom att undersöka artärväggar i de lägre delarna av halsartären tillförlitligt kunde förutsäga sjukdomsgraden högre upp i det arteriella trädet.

Medan medicinsk behandling med kolesterolsänkande mediciner minskar utvecklingen av ateroskleros kan kraftiga tillslutningar av artärernas innersida hos symptomatiska patienter bara behandlas kirurgiskt. Hos patienter som inte har ateroskleros kan ultraljudsundersökningar av halsartärerna vara ett sätt att upptäcka artärsjukdomen innan en tillslutning av kärlen utvecklas.

Pranvera Ibrahimi är doktorand vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet. Hon kommer från Prishtina i Kosovo, där hon arbetar som ST-läkare inom kardiologi.

Läs en digital publicering av avhandlingen

För mer information, vänligen kontakta:

Pranvera Ibrahimi, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitetTelefon: 070-236 4399
E-post: pranvera.ibrahimi@medicin.umu.se

Om disputationen:

Onsdagen den 25 november försvarar Pranvera Ibrahimi, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, försvarar sin avhandling med titeln: Karakteristika av icke-invasiv avbildning av ateroskleros i karotiskärlen. (Engelsk titel: Patterns of non-invasive imaging of carotid atherosclerosis). Opponent: Professor Pompilio Faggiani, Cardiology Division, Azieda Ospdaliera Spedali Civili-Brescia, Spedali Civili and University of Brescia, Italien. Huvudhandledare: Micael Henein.
Disputationen äger rum kl 09.00 på Umeå universitetssjukhus, Unod T9, Sal B.

Redaktör: Michael Nordvall