Publicerad: 2009-11-26

Umdac har blivit auktoriserat testcenter för datakörkortet ECDL

NYHET Umdac är nu auktoriserat testcenter för datakörkortet ECDL. Just nu genomförs det första testet (fördelat på fem tillfällen) på Medicinska biblitoteket under ledning av auktoriserad personal från Umdac.

Datakörkortet kan användas för att dokumentera hur goda kunskaper universitetets personal besitter om de vanligaste kontorsprogrammen.

ECDL ingår i ett europeiskt samarbete där man genom testet kan säkerställa att kunskapsnivån är likadan oavsett i vilket land testet genomförs.För att få godkänt krävs att man har godkänt på de sju olika testmomenten, de s k modulerna. De fyra första godkända momenten ger ett diplom för ECDL start.
När alla sju moment är godkända får man ett diplom till och ett inplastat "körkort".

De sju delmomenten är:

• Allmän IT-kunskap
  • Operativsystem och filhantering
  • Ordbehandling
  • Kalkylering
  • Databaser/List- och registerhantering
  • Presentation
  • Information och kommunikation

Det finns ett diagnostiskt prov där man kan testa om man kommer att klara av att ta datakörkortet.

Umdac hoppas att fler institutioner kommer att vilja låta sin personal genomföra provet.
Anmälan kan göras på Umdacs hemsida genom kontaktformuläret som finns under våra tjänster.Umdacs auktoriserade testledare för ECDL är Marina Södergård och Tomas Eklund.

Bild: Tomas Hjärtström

Redaktör: Dagmar Hinze