Publicerad: 2006-01-16

Umeå – SFS Studentstad 2006: Kickoff med tårtkalas på campus!

NYHET Sveriges bästa studentstad Umeå bjuder sina studenter på tårta på tisdag. Universitetets rektor Göran Sandberg och kommunalrådet Lennart Holmlund (s) kommer att servera tårtor på campus från klockan 10.30 på tisdag den 17 januari.

Kickoffen äger rum i Samhällsvetarhuset mellan 10.00 och 14.00. Studenterna bjuds också på stå upp-komik med Fredrik Lindegren klockan 12.10 i hörsal A (Samhällsvetarhuset). Fredrik är regissör och skådespelare vid Profilteatern. Han har de senaste åren regisserat bland annat publiksuccén En kvinna i svart och blev hösten 2004 utsedd till roligast i Västerbotten vid P3:s humorfestival. I samband med uppträdandet överlämnar SFS och Blekinge studentregion 2005 utmärkelsen till representanter från studentkårerna, Umeå kommun och Umeå universitet.

– Vi firar utmärkelsen tillsammans med alla studenter i Umeå. Detta är en kickoff för studentstadsåret säger Johanna Fjellander, Erik Ahlsten och Anna Stecksén vilka är kårordförandena för de tre studentkårerna.

I oktober 2005 utsåg Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) Umeå till SFS Studentstad 2006. En uppmärksammad modell för samarbete mellan universiteten, kommunen, studentkårerna och näringslivet var det viktigaste skälet till att Umeå fick utmärkelsen. Samarbetsmodellen har namnet Studentkommun. Resultatet hittills är till exempel fler bostäder, ett livligare centrum, många studentevenemang, studentrabatter på lokaltrafiken, och fler praktikplatser för studenter. Förutom värdskapet för ett större SFS arrangemang under året kommer Studentkommunsamarbetet och Umeå att präglas av utmärkelsen under 2006.

För mer information kontakta:Bibbi Nilsson, studentsamordnare, Umeå kommun Mob: 070 348 90 29Anna Stecksén, Ordförande MSU Mob: 070 - 758 51 35Erik Ahlsten, Ordförande NTK Mob: 070-60 66 276
Johanna Fjellander, Ordförande US Mob: 070-686 90 10

Redaktör: Carina Dahlberg