Publicerad: 2010-02-09

Umeå-alumn får pris för samisk design

NYHET Marie Persson, före detta student på Umeå universitet, har tilldelats ett stipendium för sin samiska almanacka.

Bild: www.kvanne.se

Marie Persson på byrån Kvanne grafiska i Tärnaby får ett stipendium på 10 000 kronor för Stolt samisk kultur i kategorin språkkultur. Stipendiet gäller den samiska almanacka som Marie har gett ut under två år.

Juryns motivering lyder: ”Marie Persson visar på ett modernt sätt hur man kan kombinera det samiska språket med samisk design för att medvetandegöra och skapa intresse för det samiska språket.”

– Nu har jag fått en sporre att förverkliga fler av mina idéer som kombinerar det samiska språket med samisk design och grafisk formgivning, säger Marie Persson på företagets hemsida.

Upphovsmakarna till stipendiet är Ridderheims och Jokkmokks Korv & Rökeri. Priset delades ut vid invigningen av Jokkmokks vintermarknad i helgen.

Mer om den samiska almanackan

Redaktör: Anja Hansen