Publicerad: 2016-09-09

Umeå campus på internationell tio-i-topp-lista

NYHET Umeå universitets campuspark – med uteplatser i olika nivåer, flytande brygga och böljande kullar runt den centrala dammen – är ett av Sveriges bästa projekt inom landskapsarkitektur. Det anser det internationella nätverket Landscape Architects Network, som under rubriken ”Sweden´s got talent” gjort en topp-tio-lista över landets mest lyckade och funktionella designprojekt.

Bra landskapsdesign smälter in i den naturliga miljön och fungerar i rådande klimat, och i det snöiga, kalla och mörka Sverige möter arkitekter till utomhusmiljöer en del speciella utmaningar. För att uppmärksamma projekt som lyckats utöver det vanliga har det internationella nätverket Landscape Architects Network gjort en topplista med tio projekt av högsta kvalitet. Ett av dem är Umeå universitets campuspark, som invigdes 2010.

– Vad roligt att parken uppmärksammas internationellt på det här sättet – den blev verkligen ett jättelyft för hela campus! Parken är väldigt populär bland både studenter och medarbetare, och jag är övertygad om att lättillgängliga och fina utemiljöer av olika slag underlättar möten och stimulerar kreativiteten på universitetet, säger Richard Olsson, chef vid lokalförsörjningsenheten, Umeå universitet.

Universitetets campuspark består bland annat av tre nivåer med soldäck, en flytande brygga, vindlande promenadstråk och små, runda kullar på en sammanhållande grön yta – allt i anslutning till dammen mitt på campus. Enligt Landscape Architects Network skapar designen en unik atmosfär där alla kan ta del av den offentliga utomhusmiljön på ett naturligt sätt, och arbeta, plugga, slappna av och prata med varandra i bekväma, vackra och harmoniska uterum. Dessa platser uppmuntrar också till improviserade aktiviteter och informella möten mellan studenter, forskare, lärare och medarbetare från olika miljöer vid universitetet.

Campusparken är resultatet av en tävling som genomfördes av Umeå universitet och Akademiska hus 2007. Vinnare blev landskapsarkitekten Thorbjörn Andersson, Sweco arkitekter, som nu också har ritat ett nytt förslag på ett framtida Rådhustorg i Umeå.

Övriga projekt på listan är bland andra Liljeholmstorget, Sjövikstorget och Vinterviken i Stockholm, Fisktorget i Karlskrona och Sandgrundsparken i Karlstad.

Hela listan på Landscape Architects Network

Mer om universitetets campusutveckling

Foto: Åke E:son Lindman och Elin Berge.

Redaktör: Camilla Bergvall