Publicerad: 2014-02-11

Umeå centrum för genusstudier söker sju nya doktorander

NYHET Hösten 2013 installerades Umeå universitets första professor i genusvetenskap. Nu söker Umeå centrum för genusstudier för första gången doktorander i ämnet. Men satsningen är större än så – totalt handlar det om sju nya doktorandtjänster inom olika ämnen.

– Vår forskning finns inom alla fakultetsområden. Vi fortsätter nu att stärka den tvärvetenskapliga inriktningen där doktorander kombinerar ämnesstudier med en genusvetenskaplig profil. Samtidigt bygger vi också upp det genusvetenskapliga forskningsfältet med nya doktorander, säger Anna Croon Fors, föreståndare för Umeå centrum för genusstudier.

De nya doktoranderna kommer att knytas till Genusforskarskolan, som är en del av Umeå centrum för genusstudier och som redan i dag har drygt 30 doktorander. Den ena av anställningarna inom genusvetenskap är inriktad mot arbete och den andra mot politik. Övriga inriktningar är etnologi, litteraturvetenskap, historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, statsvetenskap och sociologi.

Sista ansökningsdag är den 10 mars 2014.

Läs mer om doktorandbefattningarna

Redaktör: Karin Wikman