Publicerad: 2024-04-25 Uppdaterad: 2024-04-26, 09:29

Umeå hållbarhetspris till uppsats om AI och cirkulär ekonomi

NYHET Niklas Bäcklund och Björn Tomas Minde, Luleå Tekniska Universitet, tilldelas årets hållbarhetspris för sin uppsats “Unlocking the Potential of AI-driven Circular Business Model Innovation: A case study of an industrial symbiosis”. Priset innefattar ett stipendium om 25,000 SEK och delas ut i samarbete mellan Forskningsinstitutet för Organisation och Företag i Hållbar Omställning (ROBUST) vid Handelshögskolan och Umeå Energi.

Artificiell intelligens och cirkulär ekonomi är två trender som är högst relevanta och brett debatterade inom forskning och inom det samtida affärslandskapet. Niklas och Björn Tomas har skrivit en avhandling som sammanför dessa två trender i en mycket ambitiös empirisk studie av ett AI-initiativ i industriell symbios. Studien resulterade i ett omfattande ramverk för AI-driven cirkulär affärsmodellinnovation som kan vara applicerbar på många företag och industrier som vill bidra till hållbar omställning.

– För att skapa hållbara industrier krävs bättre utnyttjande av resurser och AI är en kraftfull möjliggörare för cirkulär ekonomi. Trots den enorma potentialen misslyckas många industriella företag med AI eftersom det krävs så mycket mer än bara en fungerande AI modell. Man behöver tänka om processer, samarbeten, mindset, datadelning och mycket mer, vilket leder till att företag måste förändra sina affärsmodeller för att fullt ut realisera AI:s hållbarhets potential, säger Niklas.

I uppsatsen undersöker Niklas och Björn Tomas SSAB:s industriella symbios där restgaser från stålproduktionen används för el- och fjärrvärmeproduktion i Luleå. De genomförde 32 intervjuer med experter och med representanter från fem företag som ingår i ett AI-innovationsinitiativ. Den mest minnesvärda upplevelsen från arbetet med uppsatsen var dock när de fick en personlig rundtur av VD:n på Lulekraft genom deras värmekraftverk.

– Att se hur allt fungerade i praktiken gav oss en djupare insikt och en starkare koppling till ämnet. Dessutom var det fascinerande att se hur luleåborna faktiskt får värme i sina hem och att få se utsikten över Luleå från toppen av värmeverket, säger Björn Tomas.

Båda studenterna har alltid haft ett stort teknikintresse och Luleå Tekniska Universitet förstärkte detta ytterligare genom att de hyser några av de främsta AI-forskarna och forskare inom industriell digitalisering och innovation. Dessutom bidrog både lärare och i synnerhet handledarna, David Sjödin och Milad Kolagar, till att väcka nyfikenhet kring hållbarhet och AI:s potential för cirkulära affärsmodeller. Det här intresset fortsätter långt efter examen. Niklas arbetar som affärsutvecklare på Freshworks med att identifiera och skapa affärsmöjligheter inom de största företagen i Sverige, där AI är en viktig del. Björn Tomas arbetar som konsult på Rejlers affärsområde Smart Industries med digitalisering, projektledning och affärsanalyser, inklusive flera gröna investeringsprojekten i Norrland.

– Om detta pris gör att fler företag ser värdet i AI och bli inspirerade av vår uppsats så är vi hedrade. Dessutom känns det extra roligt att Umeå Energi sponsrar priset, då vi under vårt examensarbete verkligen har insett energibolagens avgörande roll i den gröna omställningen och de utmaningar de står inför, säger Björn Tomas.

Hedersomnämnande

Juryns hedersomnämnande går till två uppsatser av exceptionell kvalité. Andra platsen får uppsatsen “At melting summits: How do ski resorts transform? A comparative case study of privately own ski resorts in Sweden”, av Isabelle Talsma och Vendela Silwén, Handelshögskolan i Stockholm. Tredje platsen går till uppsatsen “Hållbarhetsstyrning och rapporteringskvalitet: En kvantitativ studie om styrsystem till följd av tvingande hållbarhetsrapportering” skriven av Amanda Henriksson och Isabelle Wennerström, Linköpings Universitet.

Viktigt samarbete

Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium om 25 000 kronor, har gjorts möjligt genom samarbetet med Umeå Energi.

– Umeå Energi vill vara en positiv kraft i Umeåregionens hållbara utveckling. Genom stipendiet vill vi uppmuntra studenter inom företagsekonomi att också fördjupa sig i hållbarhet, säger Magnus Stenvall på Umeå Energi.

Tack till juryn

ROBUST uttrycker sin tacksamhet till årets uppsatsjury som bestod av Professor Timur Uman (Jönköping University), Professor Thomas Magnusson (Högskolan i Halmstad), Karl Eldebo (Linköpings Universitet), och representanter för Umeå Energi: Sara Ekenstedt och Magnus Stenvall.

Läs mer om uppsatspriset och bedömningskriterier bakom juryns beslut på vår hemsida:

Umeå hållbarhetspris för uppsatser i företagsekonomi