Publicerad: 2009-05-11

Umeå Plant Science Centre firar 10-årsjubileum

NYHET Umeå Plant Science Centre (UPSC), ett av världens ledande centrum inom växtforskning, fyller 10 år måndagen den 18:e maj. Det firas med en jubileumsdag på Umeå universitet. Under dagen hålls presentationer som kommer att fokusera på den forskning som bedrivits de senaste tio åren men man kommer också att kasta en blick på den framtida forskningen.

UPSC drivs i samarbete mellan Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Forskarmiljön har utvecklats till att bli en av de världsledande inom växtforskningen och lockar forskare från hela världen.

- Vi tror att anledningen till att forskare gärna kommer hit beror på vår unika infrastruktur för molekylär växtforskning. En annan orsak kan vara att vi satsar på ett bra socialt omhändertagande av våra gästforskare. Vi vill att de ska trivas här i Umeå och därför hjälper vi dem med bland annat boende och anordnar även sociala aktiviteter, säger Göran Samuelsson föreståndare för UPSC.

Centret bildades våren 1999 och redan då var växtforskningen i Umeå av hög internationell klass. Under åren har många stora forskningsanslag erhållits i nationell konkurrens, nya forskare har rekryterats och flera forskningsresultat har fått stor genomslagskraft och presenterats runt om i världen, vilket bidragit till den positiva utvecklingen.

- Bland annat så har forskarna här medverkat till att kartlägga aspträdets alla gener, att förstå hur trädens blomning styrs och hur växter tar upp näringsämnen, berättar Ove Nilsson ordförande för UPSC.

Den internationella prägeln ger även en bild av UPSC som en unik och mångkulturell arbetsplats med både unga och äldre forskare från en mängd olika länder.

- Vi har omkring 37 nationaliteter representerade bland de knappt 200 forskarna och frågan är om det finns någon annan arbetsplats norr on Stockholm som kan ståta med en så internationell atmosfär som UPSC, menar Stefan Jansson professor på UPSC.

Under dagen kommer det att hållas kortare och längre presentationer som riktar sig till forskare, men även beslutsfattare och forskningsfinansiärer. Inbjudna talare är bland annat Kungliga Vetenskapsakademins ständige sekreterare Gunnar Öqvist, Strategiska Stiftelsens chef Lars Rask och Eva-Mari Aro professor vid Åbo universitet.

Jubileet äger rum den 18 maj mellan kl. 10-17 i KBC-huset, presentationerna hålls i sal KB3B1.

Länk till programmet:

För ytterligare information kontakta:
Stefan Jansson, Umeå Plant Science Centre, Umeå Universitet

Redaktör: Karin Wikman