Publicerad: 2016-03-22

Umeå studentkårs studievägledarpris 2016

NYHET Peter Lexelius, studievägledare och administratör vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, har tilldelats Umeå Studentkårs studievägledarpris 2016. Priset delades ut av Jonas Johansson Nordström, förste vice kårordförande med ansvar för utbildningsfrågor vid Umeå studentkår.

Peter Lexelius Foto: Per Melander

Ur motiveringen: ”För en stor förståelse för professionen och en gedigen kunskap inom yrkesområdet. Har ett lyssnande förhållningssätt och en förmåga att se varje student och dennes behov. Samt ett förtroendeingivande arbetssätt som vägleder studenten i processen att fatta beslut.”

Peter Lexelius började 2011 som administratör vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper och har från 2013 även varit studievägledare. Innan dess har Peter Lexelius även bedrivit forskarstudier och arbetat som timlärare.

– Sedan, vid sidan om arbetet, är jag fotbollstränare för ett ungdomslag och där har jag verkligen fått öva mig i praktiskt vägledning, berättar Peter och fortsätter:

– Jag blev jätteglad redan när jag fick veta att jag var nominerad till priset. Jag tycker att det är viktigt att de som arbetar med grundutbildning och utbildning på avancerad nivå uppmärksammas.

Kontakt:

Peter Lexelius, peter.lexelius@umu.se, tel. 090-786 56 95