Publicerad: 2018-11-13

Umeå tar täten med 5G i Sverige

NYHET Umeå tar nu nästa kliv till en tätposition inom 5G, genom ett partnerskap med Telia. Tillsammans vill man bygga ny kunskap om framtidens teknik och dess möjligheter för invånarna.

Fem offentliga aktörer gick i våras samman i "Umeå 5G" för att etablera Umeå som Sveriges första teststad för 5G, som också ska innefatta Europas första 5G-sjukhus och 5G-universitet. Idag togs nästa viktiga steg för att förverkliga detta, när Telia Sverige och Umeå 5G tecknade en avsiktsförklaring, Letter of Intent, för ett samarbete om 5G-utveckling.

Bygga ny kunskap

Partnerskapet mellan Telia och Umeå 5G vill bygga ny kunskap om 5G och vilken effekt det har på samhället. Tillsammans vill man testa den tekniska potentialen, utforska arkitektur och installation för 5G-nätverk, förstå användarperspektivet och nya användningsområden bättre - för att samla kunskap om hur man kan nyttja 5G i framtiden. Man vill också utforska nya arbetssätt och affärsmodeller för partnerskap och värdeskapande ekosystem. Samarbetet med Telia innefattar också Telias teknologipartner Ericsson.

Bryta ny mark

- Vi ser fram emot att bryta ny mark med så starka och kompetenta partners som Telia och Ericsson, att vi tillsammans kan bidra till att både Umeå och Sverige blir en spjutspets för 5G och digitalisering, säger Hans Lindberg (s), kommunalråd i Umeå. Det här är också en viktig förutsättning för Umeå som testbädd inom många områden.

Nästa steg i samarbetet blir att utforska vilka nya 5G-produkter och tjänster som kan vara till nytta och skapa värde för både samhället och medborgarna i Umeå. Under testperioden 2018-2019 har Umeå tillgång till 200 MhZ från PTS, Post- och Telestyrelsen.

Ägarna bakom Umeå 5G är , Umeå kommun, Umeå universitet, Umeå Energi, Västerbottens läns landsting och Umeå Science Park, som också är projektägare.