Publicerad: 2012-10-04

Umeå universitet – rankat som ett av världens främsta lärosäten

NYHET Umeå universitet tillhör världens 250-275 främsta universitet enligt Times Higher Education World University Ranking.

– Resultaten är glädjande, särskilt med tanke på att Times Higher Educations rankninglista tillhör de mest tillförlitliga. Att komma bland de 250-275 främsta universitetet av de tusentals lärosäten som deltar måste sägas vara ett mycket gott betyg, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Times Higer Education World University Ranking rankar världens 400 främsta lärosäten. Rankningen är baserad på 13 kriterier om undervisning, forskning, antal citeringar, industriinkomst samt internationalisering. Det kriterium som Umeå universitet får högst poäng på handlar om forskningens inflytande, det vill säga antalet citeringar som Umeå universitets forskare får för sina publicerade artiklar. Detta är också det kriterium som är det mest utslagsgivande eftersom det viktas högst.

I toppen av rankninglistan återfinns framför allt universitet från USA och några från Storbritannien. California Institute of Technology intar förstaplats, University of Oxford och Stanford University får en delad andra plats.

Totalt finns tio svenska lärosäten med på rankninglistan. Umeå universitet intar en åttonde plats bland dessa. I topp, på plats 42, återfinns Karolinska Institutet.

När Times Higher Education tidigare i år listade unga universitet med lovande utsikter intog Umeå universitet plats 23 i världen, och blev därmed det bästa svenska och skandinaviska lärosätet.

Times Higer Education World University Ranking

Redaktör: Karin Wikman