Publicerad: 2005-08-03

Umeå universitet 40 år – kom och fira med oss på Nolia!

NYHET Mitt bland gurkskärare, traktorer och kaminer på Stora Nolia finns Umeå universitets tält som i år erbjuder en rad aktiviteter.

Fokus ligger på upplevelser av olika slag. Programmet innehåller många olika prova på-aktiviteter – allt från fysikskoj med leksaker, experiment och lukttest till att vandra i digitala hällristningsmiljöer.

Under två dagar bjuds det även på livematlagning av en kock från universitetets Restauranghögskola.
– Vi vill genom våra aktiviteter framför allt nå familjer, som utgör en stor besöksgrupp på mässan, samt ungdomar, säger Johanna Bengtson, praktikant och projektledare för montern.

Men det finns något för alla åldrar. Mässans sista dag bjuds det exempelvis på populärvetenskapliga föreläsningar som passar den vuxna besökaren, bland andra föreläser professor Lars-Erik Edlund om ortnamn.

Syftet med Umeå universitets medverkan på mässan är i första hand att visa att Umeå universitet är en viktig aktör i regionen.
– De flesta mässbesökare vet redan att vi finns, så målet är att ge ett positivt intryck av universitetet.

Program finns på: www.umu.se/infoenheten/jubileum05/nolia.html

Stora Nolia pågår 6–14 augusti i Umeå. Umeå universitets tält finns utomhus i Ungdomslandet, monternummer 6001.

Kontaktperson:

Johanna Bengtson, praktikant och projektledare för monternTel: 090-786 65 54 Mobil: 073-683 10 77 (endast under mässan)
E-post: johanna.sandberg@adm.umu.se

Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter vid fem fakulteter. Under hela 2005 kommer 40-årsjubileet att firas med olika evenemang.

Fler jubileumsevenemang finns på jubileumswebben: www.umu.se/infoenheten/jubileum05/

Redaktör: Carina Dahlberg