Publicerad: 2006-11-29

Umeå universitet delar på drygt 8 miljoner kronor från EU

NYHET Umeå universitet har tillsammans med åtta andra universitet i Europa fått 8,3 miljoner kronor för projektet eLene-TLC. Projektet syftar till att stimulera, utveckla och förbättra användandet av IKT, informations- och kommunikationsteknik, inom universitetsutbildning i Europa

Projektet har initierats av bland andra Centrum för utbildningsteknik, CUT, vid Umeå universitet. Det finansieras av EU:s direktorat för Utbildning och Kultur.
– Vi vill stimulera universitetslärare att använda den nya tekniken i sin undervisning. Vi hoppas kunna göra det genom att bland annat erbjuda resurser och tjänster såväl via vanliga som internetbaserade workshops och seminarier samt genom att skapa ett virtuellt Teaching and Learning service Centre, berättar Claire Englund, CUT.

eLene-TLC bygger vidare på flera tidigare projekt. Projektet löper över två år med början januari 2007 och avslutas den sista december 2008.

Förutom Umeå universitet deltar: Université Nancy2 & Université Paris-Dauphine, Frankrike, Politechnico di Milano, Italien, Open University of Catalonia, Spanien, University of Bremen, Tyskland, Helsinki University of Technology, Finland, Utrecht University, Nederländerna, samt Virtual University of Poland.

Kontaktperson:

Claire Englund, Centrum för utbildningsteknik (CUT), Umeå universitet Tel: 090-786 7437 Mobil: 070-576 23 23
E-post: claire.englund@cut.umu.se

CUT ingår sedan 2007 i Universitetspedagogiskt centrum (UPC): www.upc.umu.se