Publicerad: 2013-04-08

Umeå universitet elva på rankninglista

NYHET Umeå universitet placerar sig på en elfte plats i en rankning av utbildningar vid landets lärosäten. Specialhögskolorna ligger i topp och de följs av de breda universiteten, däribland Umeå universitet.

Det är för sjätte året i rad som Urank rankar landets universitet och högskolor. Lärosätena bedöms utifrån 27 variabler – indelade i de sex undergrupperna studenter, grundutbildning, forskning och forskarutbildning, internationalisering, lärare och sociala indikatorer. Rankingen är baserad på statistik från Högskoleverket, SCB och annat officiellt material. Totalt har 29 lärosäten rankats.

Umeå universitet får sina högsta placeringar inom undergrupperna studenter, grundutbildning samt forskning och forskarutbildning. För undergruppen internationalisering klättrar Umeå universitet två placeringar.

Urank har även listat utbildningar inom olika ämnesområden. När det gäller utbildningar inom psykologi placerar sig Umeå universitet på en femteplats, inom ekonomi på en sjätteplats, och inom naturvetenskap på en sjundeplats.

I topp i årets totalrankning finns, liksom tidigare år, fyra specialhögskolor: Karolinska Institutet, Handelshögskolan, Sveriges lantbruksuniversitet och KTH. Därefter följer de breda universiteten, bland dem Umeå universitet. I listans nedre del återfinns nyare högskolor. Umeå universitet kommer att göra en närmare analys av resultaten från Urank.

Läs mer på:
www.urank.se