Publicerad: 2005-01-27

Umeå universitet firar 40 år på Grand Hôtel

NYHET Kunskapsnoden, ett evenemang som universitet ordnar i samband med de väletablerade Västerbottensveckorna, äger i år rum den 2 februari. I fokus för årets nod står universitetets 40-årsjubileum. Kay Pollak och Ibrahim Baylan är två av jubileumstalarna.

Såväl regissören Kay Pollak som skolministern Ibrahim Baylan har utbildat sig vid Umeå universitet.

Pollak avlade en licentiatexamen i statistik. Vid sidan av studierna la han grunden till en del av det som har präglat hans yrkesverksamma liv. Han spelade trombon i studentorkestern Renhornen, teater i Umeå studentteater och debuterade som regissör.

Ibrahim Baylan läste politices magisterprogrammet vid universitetet samtidigt som han var aktiv inom studentpolitiken. Under en period var han kårordförande.

Den tredje talaren under kvällen är Lyckseleföretagaren Mona-Lise Sandberg, VD för Sandbergs och ledamot i Svenskt Näringsliv. Umeå universitets rektor, Inge-Bert Täljedal, avslutar kvällens program med ett föredrag som handlar om universitets framtidsvision, utveckling och samarbete.

Kvällen avslutas med en Västerbottensbuffé. Bland de inbjudna gästerna finns företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, medier, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

Program:

17.00 Fördrink i Kinarummet och Oscarsalongen
17.45 Seminarium i Royals festvåning
17.50 Det sociala växthuset Ibrahim Baylan, skolminister, alumn Umeå universitet 18.10 Fördel småföretagsamhet Mona-Lise Sandberg, VD Sandbergs
18.25 Så som i Himmelen så och på Umeå universitet Kay Pollak, fil lic Umeå universitet, regissör till succéfilmen ”Så som i Himmelen”
18.45 Framåt med Umeå universitet! Inge-Bert Täljedal, rektor Umeå universitet 19.15 Middag

Till middagen och programmet välkomnas de gäster som tackat ja till den speciella inbjudan som gått ut. Journalister är välkomna att vara med under programdelen.

Kontaktperson:

Christina Skogberg, Enheten för näringsliv och samhälle
Tel: 070-668 65 22

Umeå universitetet invigdes 1965. Under de första åren hade universitetet 2 000–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 kommer jubileet att firas med olika evenemang.

Läs mer om universitetet historia på www.umu.se/umu/om_umu/historik.html

Fler jubileumsevenemang finns på jubileumswebben: www.umu.se/infoenheten/jubileum05/

Umeå universitets hemsida: www.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg