Publicerad: 2010-07-14

Umeå universitet först i Sverige med iPhone-app till studenter

NYHET Att flera lärosäten i USA redan producerat "appar" för iPhone är knappast förvånande, inte heller är det oväntat att avancerade appar kommer från t.ex. Stanford University. I Sverige är Umeå universitet första lärosäte med en app som riktar sig till studenterna.

– Vi jobbar på flera plan för att förbättra och utveckla olika mobila tjänster för våra studenter. Den första appen är fokuserad på informationsflöden från sociala medier. Vi kommer att allt eftersom bygga på med fler tjänster och utveckla tekniken så att den också ska passa andra mobiltelefoner, säger Sören Berglund, IT-chef vid Umeå universitet.

Version 1.0 innehåller ett nyhetsflöde från universitetet, flöden från universitetets sidor på Facebook och Youtube, samt lediga tjänster vid universitetet.

Applikationen är framtagen av Johan Forssell, Ladokenheten vid Umeå universitet, som ett delprojekt inom ett större projekt för it-strategiska satsningar som bland annat syftar till att utveckla och förbättra IT-baserade tjänster för universitetets studenter och personal.

– Att skriva en iPhoneapp var verkligen kul och jag har massor av uppslag till kommande versioner, säger Johan Forsell.

– Vi planerar att presentera universitetets kurs- och programkatalog samt en sökfunktion för personal och studenter i kommande uppdateringar. Just nu jobbar vi med kartfunktioner som ska göra det lättare att hitta på Campus, säger Arne Vedefors, universitetets telechef.

Umeå universitets app

– I sammanhanget kan också nämnas att Umeå universitet under sommaren ger en kurs applikationsutveckling för iPhone, anordnad av institutionen för datavetenskap. Vi förväntar oss goda idéer och förlag från studenterna som kan realiseras med mobila tjänster.

Nyhet om kursen

Kontaktpersoner: