Publicerad: 2015-10-20

Umeå universitet fortsatt på tredje plats

NYHET Vid sista ansökningsdag till vårterminen 2016 hade totalt 41 732 ansökningar kommit in till Umeå universitets utbildningar, vilket gör Umeå till den tredje mest eftertraktade studieorten i Sverige räknat på totalt antal sökande.

– Sökandesiffror handlar i första hand om hur attraktivt och populärt Umeå universitet är bland blivande studenter. Det är förstås mycket glädjande både för universitetet och regionen i stort att Umeå universitet placerar sig på en tredjeplats i riket, säger Anders Fällström, prorektor och ansvarig för utbildningsfrågor vid Umeå universitet.

I hela landet har antalet sökande till vårens utbildningar ökat med 2 procent. Antalet totalt sökande vid Umeå universitet har endast minskat med ett hundratal i förhållande till förra året. Trots en minimal minskning ligger Umeå universitet ändå på en tredje plats i landet. Flest antal sökande har Uppsala universitet, följt av Stockholms universitet.

20 087 personer har sökt till Umeå universitet samtliga utbildningar i första hand, något som innebär en fjärdeplats i riket i denna kategori. Jämfört med ifjol är det 158 färre personer som har sökt till Umeå i första hand.

Antalet förstahandssökande till Umeå universitets utbildningsprogram är 2 514. Det innebär att ungefär 4 procent fler har sökt ett program jämfört med förra året. Flest antal förstahandssökande har utbildningsprogrammen till läkare, socionom, sjuksköterska, tandläkare och psykolog.

– Att allt fler väljer att söka Umeå universitets program visar att det gedigna arbetet med att utveckla vårt utbildningsutbud och kommunicera våra utbildningar börjar ge resultat, fortsätter Anders Fällström.

Läs mer på Universitets- och högskolerådet

Read this news in English

För mer information, kontakta gärna:

Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitetTelefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@umu.se

Robert Axebro, utredare, Planeringsenheten vid Umeå universitetTelefon: 090-786 71 94
E-post: robert.axebro@umu.se

Redaktör: Anna Lawrence