Publicerad: 2006-05-04

Umeå universitet gästas av italienska gastronomistudenter

NYHET I fjorton dagar har nio gastronomistudenter från Italien fått bekanta sig med vår svenska och norrländska mat. På fredag den 5 maj ska de testas i den svenska kokkonsten och laga en god lunch.

De nio utbytesstudenterna från Stresa, Italien har under två veckor gått en specialgjord kurs i matlagning och matkultur vid Restauranghögskolan vid Umeå universitet. Tanken är att studenterna ska lära sig mer om svenska och i synnerhet norrländska råvaror och mattraditioner. På fredag den 5 maj hålls slutprovet i svensk kokkonst. Utbytesstudenterna ska då laga en god lunch med svensk mat.

Tid och plats: kl. 13.00 i matsalen, Lärarutbildningshuset, Umeå universitet.

Gastronomistudenterna har undervisats i svensk kokkonst och mathistoria under handledning av Andreas Helgesson, Stefan Öqvist, Magnus Lundström, Ella Nilsson och Kurt Genrup.

Till hösten åker Umeåstudenter till Stresa i Piemonte för att lära sig mer om vin, vinframställning och vinhantering.

För mer information, kontakta

Peter Vegh, Restauranghögskolan, Umeå universitet, tel: 090-786 50 81, e-post: peter.vegh@rh.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson