Publicerad: 2007-03-02

Umeå universitet genom fotograf Jens Assurs ögon

NYHET "I Can See the World from Here". Färgfabriken, Stockholm, 17 mars–8 april 2007. Vernissage lördag 17 mars 2007, klockan 12.00–18.00.

"I Can See the World from Here" är ett samarbete mellan Umeå universitet, Studio Jens Assur, BildMuseet vid Umeå universitet och Färgfabriken. I centrum står en svit bilder av fotografen Jens Assur, som under några veckor de senaste månaderna bott i en studentkorridor.

Han har umgåtts med studenter, professorer, forskare och andra universitetsanställda. Han har sett våndan inför salstentor och glädjen på puben efteråt. Han har sett pingvin- och långklänningsklädda professorer på middagar han har sett pompa och ståt, pommes och tinade hamburgare. Kort sagt, han har sett universitetslivet i Umeå.

Vernissagen är starskottet för projektet Teleport Umeå, där vi får ta del av spännande ny forskning från Umeå universitet i en rad föreläsningar och seminarier. Teleport Umeå handlar bland annat om gastronomi, Hollywoodfysik och genteknik.

Jens Assur (f 1970) är fotograf och filmare med en rad olika projekt bakom sig. Hans kortfilm "Den sista hunden i Rwanda" har nyligen tilldelats priser vid kortfilmfestivalerna i Palm Springs i USA, Clermont-Ferrand i Frankrike och Flickerfest i Australien.

"Jens Assur är vår kanske främste dokumentärt arbetande fotograf idag. Med dokumentärt foto brukar man mena att via en fotografisk bild berätta om ett stycke verklighet. Istället för att skriva en text plåtar man en bild. Men Jens Assur har alltid varit mer än så. Jens Assurs vågar lita till att han inte behöver berätta. Han behöver inte förmedla en sanning. Han behöver inte avslöja. Han behöver inte påstå. Han vågar lita till att han fångar bilder som säger mer än så genom att han fångar något som ger bilden en egen styrka, före eller efter berättelsen. Han vågar tro både på sig själv, på bilden som verktyg och på oss som betraktare. Det är därför Jens Assur är Umeå universitet. Det är direkt och det är enkelt. Det tillåter, undersöker och är komplext. Utan minsta tvekan. Utan åthävor. Och det är därför det är så viktigt att alltihop teleporteras till Stockholm och Färgfabriken. För vi ser faktiskt världen genom Jens Assur och Umeå universitet." Jan Åman

– Vi är stolta över vårt universitet, över människorna och över verksamheten. Öppenhet, ärlighet och trovärdighet är viktiga värden för oss och därför känns det naturligt att berätta om universitetet och livet här precis så som det är. Vem kan göra det bättre än Jens Assur? I bilderna möter vi Umeå universitet sett genom Jens Assurs ögon, livet här rakt upp och ner, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet.

Åsa Bergenheim nås på: Mobil: 0702-58 88 29
E-post aasa.bergenheim@adm.umu.se

Media som önskar delta i vernissagefesten som startar klockan 19.00, där bland annat författaren PO Enqvist samtalar med Jens Assur och umeåstudenten Isabelle Rönnqvist, ett hemligt band uppträder och delar av Sahara Hotnights är DJ, kontakta: Pressinformatör Carina Dahlberg, Umeå universitet carina.dahlberg@adm.umu.se 070-621 33 68

Redaktör: Carina Dahlberg