Publicerad: 2019-06-03

Umeå universitet ger nybörjarkurs i meänkieli hösten 2019

NYHET Umeå universitet har nu hittat en lärare och kan ge nybörjarkurser i meänkieli under höstterminen 2019. Det blir Kerstin Salomonsson som också är ordförande för Sveriges Tornedalingars Riksförbund-Tornionlaaksolaiset, STR-T.

Text: Per Melander

Tidigare under våren 2019 tvingades Institutionen för språkstudier meddela att de nybörjarkurser som planerats för hösten måste ställas in på grund av lärarbrist.

Vid institutionen finns endast en lärare och när utrymme för mer omfattande kompetensutveckling ska skapas minskar utrymmet för undervisning i anställningen. Detta visar på utmaningarna med regeringsuppdraget att ”utveckla och erbjuda ämneslärarutbildning”.

– Grundkravet är att universitetslärare ska ha en hög akademisk examen, vanligtvis en doktorsexamen. Eftersom meänkieli är ett nytt akademiskt ämne är antalet personer med en hög akademisk examen inom ett relevant område och dessutom hög kompetens i meänkieli begränsat.

– Utvecklingsarbetet måste därför vara långsiktigt. På kort sikt fick det då den negativa effekten att kurserna ställdes in, berättar Ingela Valfridsson, samordnare för minoritetsspråk vid Institutionen för språkstudier.

Fredag den 24 maj träffades företrädare för Institutionen för språkstudier och ordföranden för Sveriges Tornedalingars Riksförbund-Tornionlaaksolaiset, STR-T, Kerstin Salomonsson. Kerstin har mycket lång erfarenhet som lärare i engelska och franska och är dessutom meänkielitalande.

I sommar lämnar hon sin anställning som språklärare och kan därför åta sig andra uppdrag:

– Det är många sökande som kontaktat förbundet och varit besvikna över att kurserna skulle ställas in. Därför är det väldigt glädjande och dessutom viktigt för språkets fortlevnad och utveckling att dessa kurser erbjuds varje år.

– Ingela Valfridsson och jag har haft ett konstruktivt möte med den ordinarie läraren, Anders Emanuelsson, och vi var överens om att detta blir en bra lösning, säger Kerstin Salomonsson.

Även Institutionen för språkstudier ser mycket positivt på denna lösning. För det första kan de inställda kurserna erbjudas så att fler får möjlighet att lära sig meänkieli. För det andra bildas nu ett litet lärarlag som tillsammans kan arbeta med utveckling av kurserna. Dessutom stärks kontakterna mellan institutionen och STR

– Vi är glada över att vi trots allt kan erbjuda nybörjarkurser till hösten och ska kontakta alla som anmälde sig tidigare i vår och uppmana dem att anmäla sig igen, avslutar Ingela Valfridsson.

Kontaktuppgifter:

Ingela Valfridsson, ingela.valfridsson@umu.se, tel. 090-786 62 39