Publicerad: 2015-08-27

Umeå universitet i årets Shanghai-rankning

NYHET I 2015 års Shanghai-rankning av världens främsta lärosäten återfinns Umeå universitet på plats 314. Det är en något sämre placering än tidigare år. I en nationell jämförelse placerar sig universitetet på en åttondeplats.

Varje år publicerar Shanghai Jiao Tong University en rankningslista över världens 500 främsta universitet – Academy Ranking of World Universities. Listan baseras bland annat på antalet Nobelpristagare, Fields-medaljer, citeringar i vetenskapliga tidskrifter och publiceringar i tidskrifterna Nature och Science.

I årets Shanghai-rankning hamnar Umeå universitet inom intervallet 301–400, vilket är en något sämre placering än tidigare års placering inom 201–300. Mer exakt beräknas Umeå universitet ha gått från plats 297 år 2014 till plats 314 år 2015, enligt en fristående uträkning baserad på olika indikatorers värden. Förändringen beror bland annat på ett försämrat värde på den indikator som mäter publicering i Nature och Science. I topp rankas återigen amerikanska Harvard University, Stanford University, Massachusetts Institute of Technology (MIT) och University of California, Berkeley.

Totalt finns elva svenska lärosäten med på listan. Högst upp på den nationella listan återfinns Karolinska institutet, Uppsala universitet och Stockholms universitet. Umeå universitet intar – liksom förra året – en åttondeplats, följt av Linköpings universitet och Chalmers tekniska universitet.

Även de 200 bästa inom vissa mer ämnesspecifika områden listas. Umeå universitet hamnar då på plats 101–150 inom området Life & Agricultural Sciences och på plats 151–200 inom Clinical Medicine & Pharmacy, vilket är samma placeringar som förra året.

För mer information:

Ester Roos-EngstrandOmvärldsbevakare/Utredare,Planeringsenheten, Umeå universitetTel: 090-786 53 24
E-post: ester.roos-engstrand@umu.se

Academic Ranking of World Universities 2015