Publicerad: 2021-09-23

Umeå universitet i nyckelroll i Lancet Countdown Europa

NYHET Professor Maria Nilsson, Epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet har en ledande funktion som ordförande för Lancet Countdown in Europe.

Text: Ulrika Järvholm

Lancet Countdown in Europe är ett tvärvetenskapligt forskningssamarbete för att följa och studera framsteg inom hälsa och klimatförändringar i Europa. Den presenteras vid ett lanseringsevent 23 september som är modererat av Dr. Maria Neira, Director, Environment, Climate Change and Health, World Health Organisation.

Genom att bygga vidare på arbetet med den globala Lancet Countdown, som påbörjades 2016, drar Lancet Countdown in Europe nytta av datatillgång och expertis i Europa för att utveckla indikatorer specifika för Europa och som undersöker aspekter med särskild relevans för regionen.

Arbetet med indikatorerna i det nya samarbetet kommer att ge information till hälso- och klimatpolitiskt beslutsfattande från europeisk till regional nivå. Det kommer också att bidra till det europeiska klimat- och hälsoobservatoriet.

Professor Maria Nilsson, Epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet har en ledande funktion som ordförande för Lancet Countdown in Europe. I en artikel som publiceras i Lancet public Health beskrivs bakgrund, innehåll och inriktningen på arbetet.

Professor Joacim Rocklöv, institutionen för Folkhälsa och klinisk medicin, leder en av fem arbetsgrupper.

Här finns programmet och en länk till registrering

Vi frågor kontakta:

Maria Nilsson