Publicerad: 2014-02-04

Umeå universitet i världstoppen

NYHET Umeå universitet klättrar i år sju placeringar – till plats 27 i världen – på den internationella rankninglistan ”QS Top 50 under 50”. Listan fokuserar på unga universitet med lovande utsikter.

– Vi är inte bara det högst rankade svenska lärosätet på listan, utan också det universitet i Norden som faller bäst ut. I Europa intar vi en tiondeplats. Det gläder vi oss åt, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

”QS Top 50 under 50” rankar de lärosäten i världen som är under 50 år gamla. I och med att Umeå universitet nästa år firar sitt 50-årsjubileum blir detta sista året som universitetet kan stoltsera med en plats på listan.

Första, andra och tredje plats går i år till tre lärosäten i Asien. The Hong Kong University of Science and Technology (HKUST) återfinns på första plats, andra platsen behåller fjolårets tvåa, Nanyang Technological University (NTU), och KAIST - Korea Advanced Institute of Science & Technology intar en tredjeplats.
– Den internationella konkurrensen är stenhård, men placeringen indikerar att vi intar en relativt stark och stabil position, både nationellt och internationellt. Men utmaningarna är många och vi arbetar vidare för att nå ännu högre kvalitet - inom både forskning och utbildning, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Rankingen av unga lärosäten utgår från QS stora ranking av världens universitet som publicerades i höstas. Umeå universitet intog plats 289 på denna lista. Hälften av denna rankning bygger på en webbaserad enkätundersökning om universitetetens anseende. En femtedel bygger på citeringar och en femtedel på förhållandet mellan antal studenter och antal lärare. Tio procent handlar om andelen utländska lärare och studenter.

QS Top 50 Under 50 2013/14

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitetTel: 073-079 42 91
E-post: lena.gustafsson@adm.umu.se