Publicerad: 2013-01-28

Umeå universitet ingår i EU:s historiska storsatsning

NYHET EU-kommissionen presenterade idag ”historiens största utmärkelser för excellent forskning”. Två vinnare har offentliggjorts. I båda satsningarna ingår forskare från Umeå universitet.

De utvalda projekten fokuserar på den mänskliga hjärnan och supermaterialet grafen. I den förstnämnda satsningen ingår Lars Nyberg, professor och föreståndare för Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI). I satsningen på grafen medverkar Alexandr Talyzin, docent vid institutionen för fysik.

De två vinnarna offentliggjordes i dag av EU-kommissionens vice ordförande Neelie Kroes under en presskonferens i Bryssel.
– Det är oerhört glädjande och förstås väldigt bra att forskare från Umeå universitet finns med i de projekt som nu valts ut till de första flaggskeppen inom europeisk forskning. Det här stärker vår roll i internationella sammanhang där målet är att försöka möta viktiga samhällsutmaningar, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Umeå universitet medverkar i EU:s miljardsatsning på grafenUmeå universitet deltar i EU:s storsatsning på den mänskliga hjärnanFET Flagship Initiative

Redaktör: Karin Wikman