Publicerad: 2011-10-19

Umeå universitet inspirerar Örnsköldsviks studie- och yrkesvägledare

NYHET I morgon, den 20 oktober, står Umeå universitet Campus Örnsköldsvik värd för ortens studie- och yrkesvägledarträff. De kommer bland annat få ta del av hur Umeå universitet arbetar med att samverka med arbetslivet i sina utbildningar.

Umeå universitet Campus Örnsköldsvik arbetar regelbundet med skolkontakter i Västernorrland för att knyta universitet och grund- och gymnasieskola närmare varandra.

Under torsdagen ska studie- och yrkesvägledare få veta mer om utbildningsutbudet vid Campus Örnsköldsvik, nya högskoleprovet, trender och tendenser vad gäller utbildningar som ges på distans eller i blandad form, så kallade flexutbildningar.

– Vi tycker att det är mycket viktigt att ha nära samarbete med grund och gymnasieskola och särkskilt med studie- och yrkesvägledarna, säger Anette Eikelboom vid Enheten för näringsliv och samhälle, ENS, Umeå universitet Campus Örnsköldsvik.

Utbyte av kunskap och erfarenheter

Studie- och yrkesvägledarna träffar många ungdomar som funderar över livs- och utbildningsval.
– Deras erfarenheter kan ge oss på universitet en god bild över hur ungdomar tänker och pratar om sin framtid. Samtidigt händer det mycket inom universitetsvärlden som är viktig information för studie- och yrkesvägledarna. Genom dessa träffar kan vi uppdatera varandra, konstaterar Anette Eikelboom.

Ingmar Andersson, studie- och yrkesvägledare på Komvux är ansvarig för träffarna. Även han tycker att det är bra att träffas och dela erfarenheter.
– Vi studie- och yrkesvägledare har många roller och ska ofta fungera som spindeln i nätet vad gäller kontakter mellan arbetsliv, universitet och skola. Det är viktigt att hålla oss uppdaterade i frågor som rör universitetsutbildning och arbets- och yrkesliv. Detta så att vi på ett bra sätt kan vägleda de individer som söker upp oss i olika sammanhang.

Vi välkomnar press som vi delta vid denna informationsdag.
r:Torsdag den 20 oktober
Tid: 08.30-11.30
Plats: Umeå universitet Campus Örnsköldsvik, sal 319

Program
08:30-08:45 Utbildningsutbud vid Campus ÖrnsköldsvikAnette Eikelboom, projektsamordnare, Umeå universitet
08.45-09.30 Utbildning i samarbete med arbetslivet- ex ProcessoperatörsutbildningenAnna Mannelqvist, projektsamordnare Umeå universitet, Billy Nordin, personalchef Domsjö Fabriker

09.30-10.15
Nya högskoleprovetGunilla Ögren, projektledare för nya högskoleprovet vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.
10.30-11:30 Flexutbildning vid Umeå universitet- nytt arbetssätt med distansteknik, samläsning och studiegrupper.
Ulf Hedestig, lektor, institutionen för informatik, Umeå universitet

Kontakt:Anette Eikelboom, projektsamordnare Umeå universitet Campus Örnsköldsvik
E-post: anette.eikelboom@adm.umu.seTel: 070-301 00 39Ingmar Andersson, studie- och yrkesvägledare Komvux
E-post: ingmar.andersson@ornskoldsvik.seTel: 0660-888 21