Publicerad: 2005-05-31

Umeå universitet jubilerar med internationella partneruniversitet

NYHET Den 1–5 juni firar Umeå universitet sitt 40-årsjubileum tillsammans med internationella forskarpartners och partneruniversitet. Ett antal särskilt intressanta universitet från olika världsdelar har bjudits in till arrangemanget.

Ett tjugotal gäster från 13 olika universitet deltar i programmet den 1–5 juni.
– Det känns fantastiskt bra att kunna hälsa många av universitetets främsta partneruniversitet välkomna till Umeå, säger Per A Nilsson, chef för International Office.

Programmet innehåller presentationer av verksamheter vid Umeå universitet och de nternationella partneruniversiteten och en konferens om hur samarbetet kan utvecklas och fördjupas tillsammans med partneruniversiteten. Gästerna får också möjlighet att se mer av Umeåregionen, bland annat ingår besök vid Olofsfors bruk och Älgens hus.

Besöket avslutas med att gästerna deltar vid Umeå universitets vårpromotion för nya doktorer.
– Internationalisering är en viktig strategisk fråga för universitet. För Umeå universitet gäller det att exponera sina kvaliteter, men även att profilera sig mot olika marknader för att utveckla och behålla sin position som ett framstående universitet i Sverige och världen. Den här konferensen är ett uttryck för detta, säger professor Janove Sehlin, ordförande i universitetets internationaliseringskommitté.

De internationella gästerna representerar följande partneruniversitet: Université Henri Poincaré- Nancy I (Frankrike), Glasgow Caledonian University (Storbritannien), University of Wisconsin-Madison (USA), Karelian State Pedagogical University, Petrozavodsk (Ryssland), University of Ljubljana (Slovenien), Nelson Mandela Metropolitan University (Sydafrika), University of Wisconsin-Whitewater (USA), University of Ontario (Kanada), University of Saskatchewan (Kanada), University of Würzburg (Tyskland), Hanoi University of Fine Arts (Vietnam), Université de Nancy (Frankrike) samt Wright State University (USA).

Umeå universitet har ett stort antal avtal med partneruniversitet över hela världen, de flesta av avtalen finns med universitet i Europa. Avtalen reglerar framför allt studerande- och lärarutbyten mellan universiteten. De första utbytesavtalen upprättades under 1980-talet och är numera en mycket omfattande verksamhet. Idag har universitetet totalt omkring 350 avtal.

För ytterligare information, kontakta:

Per Nilsson, chef för International OfficeTel: 090-786 68 66 eller mobil 070-236 62 30
E-post: per.nilsson@adm.umu.se

Umeå universitetet invigdes år 1965. Under de första åren hade universitetet 2–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 kommer jubileet att firas med olika evenemang.

Fler jubileumsevenemang finns på jubileumswebben: www.umu.se/infoenheten/jubileum05/

Redaktör: Carina Dahlberg