Publicerad: 2008-10-24

Umeå universitet kan bli årets varumärke

NYHET Marta och Umeå Open är de två övriga kandidaterna som nominerats till årets varumärke av Västerbottens-Kuriren som delar ut priset på Umeågalan den 13 november.

– Det här känns förstås väldigt roligt. Jag tror att vi har blivit nominerade eftersom vi spelar en viktig roll för Umeå och varumärket Umeå, säger Ulla Nordlinder, informationschef vid Umeå universitet.
Mellan den 29 september och den 10 oktober fick umeborna vara med och nominera sitt favoritvarumärke. Nu har juryn valt tre av alla de förslag som kom in.

– Vi har jobbat strategiskt med att utveckla vår verksamhet på olika plan och i det arbetet har bilden av universitetet varit viktig. Utvecklingen av bland annat stark forskning, campus, våra marknadsföringskampanjer, utmärkelsen framstående utbildningsmiljö och inte minst alla framstående forskningsresultat som presenterats, har gjort att vi också synts och hörts mer, säger universitetsdirektör Lars Lustig.
– Universitetets ledning har en stor betydelse för nomineringen. De spelar en stor roll i hur universitetet uppfattas. De deltar i olika sammanhang som är viktiga för regionen och de presenterar universitetet på ett enkelt och begripligt sätt, vilket är oerhört viktigt, fortsätter Ulla Nordlinder.

Redaktör: Carina Dahlberg