Publicerad: 2019-03-01

Umeå universitet klättrar på global ranking inom konst och design

NYHET Umeå Universitet rankas på 26:e plats i världen inom Art & Design i QS World University Rankings – en klättring på listan som få kan mäta sig med. QS-rankingen är en årlig rangordning av 1 222 toppuniversitet i 85 olika länder.

Text: Jens Persson

Placeringen inom kategorin Art & Design är den högsta för Umeå universitet bland de 48 ämnen som listas. Avancemanget på listan kan huvudsakligen tillskrivas den starkt växande forskningsmiljön på Designhögskolan.

– Det här ett fantastiskt fint betyg åt den forskning och forskarutbildning som byggts upp på Designhögskolan under senare år. Vi har tidigare intagit förstaplatsen på globala rankings som tar avstamp i kvalitén hos våra grundutbildningsstudenter och deras projekt. Att vi nu lyckas placera oss högt även när det kommer till vår forskning visar att vi är på rätt väg i våra ambitioner att vara en ledande institution när det gäller utmana och utforska industridesign som akademisk disciplin, säger Thomas Olofsson, prefekt vid Designhögskolan.

Inom Europa klättrade Umeå universitet upp på tionde plats, jämfört med förra årets 26:e plats. Globalt intas förstaplatsen i kategorin Art & Design av Royal College of Art följt av University of the Arts in London.

QS World University Rankings rankar de mest prestigefyllda universiteten globalt inom samtliga större vetenskapliga discipliner. Rankingen baseras på en rad olika kriterier, där särskild vikt placeras vid akademiskt rykte, som bygger på uttömmande enkätsvar under en femårsperiod.

Läs mer om Designhögskolan