Publicerad: 2011-10-06

Umeå universitet klättrar på rankinglista

NYHET Times Higher Education ,THE, har i dag publicerat sin World University Ranking. På årets lista ligger Umeå universitet i gruppen av universitet som rankas på plats 201-225. Vilket är en förbättring med omkring 50 placeringar jämfört med förra årets ranking.

– Det är väldigt glädjande även om man alltid måste ta rankinglistornas resultat med en nyp salt men THE:s ranking tillhör de mest tillförlitliga. Att komma bland de 225 främsta universitetet av de tusentals lärosäten som deltar måste sägas vara ett mycket gott betyg. Det visar att vi är ett internationellt universitet att räkna med något som gör oss ännu mer intressant även ur regional synpunkt, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

De 200 främsta universiteten som ligger i topp på listan motsvarar en procent av världens universitet, och Umeå universitet tillhör alltså de 25 som placerar sig strax utanför. Det är bara de 200 främsta som får en individuell rankingplats.

Många citerar Umeåforskare

Umeå universitet har också förbättrar sin placering bland de svenska universiteten i årets ranking och placerar sig bland de sex främsta jämför med fjolårets åttondeplacering.

På världstopplistan har även Göteborgs universitet och Uppsala universitet avancerat med lika många eller fler placeringar som Umeå. Klassificeringen baseras på 13 kriterier om undervisning, forskning, antal citat, industriinkomst samt internationalisering.
Det kriterium som Umeå universitet får högst poäng på är det som mäter den vetenskapliga produktionens inflytande, antalet citeringar som Umeå universitets forskare får på sina publicerade artiklar.

I år liksom tidigare år domineras listan av institutioner från USA – en nyhet är att California Institute of Technology har gått om Harvard. University of Oxford placerar sig främst i Europa och på plats 4 i världen.

Hela svenska listan:

• Karolinska Institutet32
  • Lunds universitet80
  • Uppsala universitet87
  • Stockholms universitet131
  • Kungliga tekniska högskolan 187
  • Göteborgs universitet201–225
  • Umeå universitet 201–225
  • Chalmers226–250
  • Sveriges lantbruksuniversitet226–250
  • Linköpings universitet301–350

Trots att det är åttonde året i rad som THE :s ranking gemomförs kan denna betraktas som den andra rankingen i raden eftersom metodologin gjordes om radikalt till förra årets ranking. Vissa justeringar har gjorts även till i år.

Redaktör: Carina Dahlberg