Publicerad: 2018-06-08

Umeå universitet ligger stadigt i ”Golden Age Ranking”

NYHET Umeå universitet hamnar på plats 46 i världen i en rankning från Times Higher Education (THE) där man har granskat universitet grundade mellan 1945 och 1967, vad THE kallar den globala högre utbildningens guldålder.

Umeå universitet har sedan 2012 funnits med bland de 50 främsta på en lista med de främsta lärosätena yngre än 50 år framtagen av Times Higher Education, men föll för åldersstrecket från och med 2016 års ranking.

Sedan förra året har dock THE gjort några ytterligare listor, bland annat en över universitet grundade 1945–1967 – en period karaktäriserad av kraftig expansion av högre utbildning och forskning, som THE kallar den globala högre utbildningens ”guldålder”. På denna lista finns två svenska lärosäten med: Göteborgs universitet på plats 24 (plats 21 i fjol) och Umeå universitet på plats 46 (41 i fjol).

Rankingarna baseras på samma uppgifter och med samma metod som den totalranking som THE publicerade hösten 2017.

Enligt Anders Steinwall, utredare vid Umeå universitet, har universitetets placering förbättras inom vissa mätområden och försämrats inom andra, men totalt sett är utfallet nästan exakt detsamma som förra året.

– En placering på topp-50 i världen i vår ålderskategori är självklart något att glädjas över. Umeå universitet tappar visserligen fem placeringar, men enstaka rankingplaceringar upp eller ner ett enskilt år kan man inte dra några slutsatser från. Times Higher Education är trots sin höga prestige bland rankningar ganska instabil med stora rörelser från ett år till annat, säger Anders Steinwall.

Läs mer om rankningen

För mer information, kontakta gärna:

Anders SteinwallTelefon: 090-786 69 49
E-post: anders.steinwall@umu.se