Publicerad: 2006-04-10

Umeå universitet når nya studenter via Lunarstorm

NYHET I dag inleds den sista veckan för att söka till höstens högskoleutbildningar - sista anmälningsdag är den 15 april. För att nå nya studenter använder Umeå universitet för första gången bloggar och ungdomssajten Lunarstorm för att berätta om hur det är att studera.

Det nya sättet att nå blivande studenter är framgångsrikt och antalet besökare på universitetets webbplats tredubblats.

– Hur det är att studera vid Umeå universitet beskrivs bäst av de människor som faktiskt finns här. Därför finns våra studenter, lärare och forskare på Lunarstorm och bloggar för att själva berätta om hur det är här i Umeå, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildningsfrågor, Umeå universitet.

Umeå Universitet bedriver i år sitt informations- och rekryteringsarbete i dialog med dem som funderar på högskolestudier. Satsningen sker till största del i ungdomarnas vardag – på webben. På Lunarstorm och universitetets egen webbplats har de kunnat chatta med studenter, forskarstuderande, lärare, forskare, studievägledare och rektor för att få svar på sina frågor om hur det verkligen är att studera vid ett universitet.

– Vi vill att de som är nyfikna på Umeå universitet på en gång ska få en känsla för det som många tycker är unikt för Umeå universitet – närheten mellan studenter, lärare och forskare, fortsätter Åsa Bergenheim.

Hur är det att flytta långt hemifrån? Finns det studentrum? Är det kallt i Umeå? Klarar jag av att läsa på universitetet? Måste man plugga jämt? Vad finns det för utbildningar? Är det bra kvalitet på undervisningen? Vad gör man på fritiden? Hur klarar man sig ekonomiskt? Är några exempel på frågor som ställs. Informationssatsningen, som framför allt vänder sig till ungdomar i åldern 18 till 25 år, har fått stor effekt. Antalet unika besökare på Umeå universitets webbplats har tredubblats i jämförelse med samma tid som i fjol. Kampanjen har engagerat många på Lunarstorm, flera har lämnat kommentarer i gästboken på Lunarstorms sajt.

Se kampanjen på: www.studera.umu.se

För mer information:Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning, Umeå universitetTel: 090-786 6246Mobil: 0702-58 88 29
E-post: aasa.bergenheim@idehist.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg