Publicerad: 2009-12-10

Umeå universitet och Umeå kommun kopplar ihop trådlösa nät

NYHET Umeå kommun och Umeå universitet kopplar nu ihop de trådlösa datanäten för att öka tillgängligheten för studenter och anställda vid de båda organisationerna.

Att gå på stan, ta en fika, uträtta ärenden eller shoppa och samtidigt plugga eller göra ett inlägg på Facebook blir nu en möjlighet för Umeå universitets studenter. De som har en bärbar dator med sig kan sätta sig på stadsbiblioteket och få tillgång till universitetets trådlösa nätverk på samma sätt som om de befann sig på campus.
– Samarbetet är början på en utveckling där Umeå universitets trådlösa datanät sprids i Umeå. Dagens studenter har ett allt större behov av att vara "on line" just där de befinner sig. Umeå universitet ser därför en nödvändighet av att sprida det trådlösa datanät som finns på universitetets campus på alla ställen det är möjligt. Vi vill vara där studenterna är, säger Sören Berglund, tf IT-chef, Umeå universitet.

Attraktivare studieort

Initiativet att dela datanät togs av universitetet som kontaktade kommunen. Ett enkelt och billigt sätt att öka den geografiska täckningen är att skapa en federation, en överenskommelse, mellan två aktörer och det är det som nu har skett mellan Umeå universitet och Umeå kommun.
– I första hand handlar detta om att göra Umeå attraktivare som studieort. För Umeå som blev Sveriges IT- kommun 2007-2008 är det här ett naturligt steg. I och med att vi sammanför våra trådlösa nät underlättar vi också för den personal från kommunen och universitetet som deltar i olika forskningsprojekt eller utbildningar, säger Jan Långström, IT-chef, Umeå kommun.

Den första plats som det är möjligt att utnyttja det sammankopplade nätet på är Umeå stadsbibliotek. Planer finns att utöka möjligheten till fler bibliotek och andra offentliga platser för att till slut även få täckning utomhus.
– Det finns också en handlingsberedskap för att kunna jobba ännu tätare ihop, till exempel i form av utbildnings- och forskningsprojekt, berättar Jan Långström.

Även de som inte är studenter vid universitetet har tillgång till det trådlösa nätverket på stadsbiblioteket.
– Alla, oavsett om man är kommunmedborgare eller turist, kan koppla upp sina datorer. Den enda skillnaden är att man då måste gå till någon av våra diskar och få inloggningsuppgifter, förklarar Åke Samuelsson, enhetschef vid Umeå stadsbibliotek.

På stadsbiblioteket finns också eduroam, ett trådlöst nätverk som är tillgängligt för universitetsanställda och studenter i ett 50-tal länder, som gör det möjligt för användaren att koppla upp sig till sitt ordinarie hemmanätverk.

Kontaktpersoner: Sören Berglund, tf IT-chef Umeå universitet E-post: soren.berglund@adm.umu.se Tel: 090-786 53 56 Mobil: 070-666 69 03 Jan Långström, IT-chef Umeå kommun E-post: jan.langstrom@umea.se Tel: 090-16 11 52
Mobil: 070-693 60 42

Redaktör: Carina Dahlberg