Publicerad: 2010-11-10

Umeå universitet öppnar ny webbsida för kontakter mellan studenter och arbetsgivare

NYHET På fredag lanserar Umeå universitet www.linkedstudent.umu.se – en ny webbplats som kan underlätta för arbetsgivare och studenter att hitta varandra för alltifrån examensarbeten och uppsatsuppdrag till praktikplatser och extrajobb. Det finns redan drygt 300 uppdrag att söka.

En som sett fördelarna med att anlita studenter är Jonas Forsberg på företaget redQ som bland annat samarbetat med en student som i sin C-uppsats undersökte förutsättningar och lämpliga tillvägagångssätt för att starta ett kluster för hållbara företag i Umeåregionen.
- För redQ är det en viktig framgångsfaktor att hålla nära kontakt med Umeå universitet. Jag tror att det viktigaste tipset till andra är att skapa en organisationskultur som värdesätter ny kunskap. Då faller det sig naturligt att samarbeta med studenter, berättar Jonas Forsberg.

Invigningen av Linkedstudent sker med en enklare ceremoni i Lindellhallen på fredag 12 november kl. 12.00–12.30. Vicerektor Anders Fällström invigningstalar och på plats finns också företag som samarbetar med Umeå universitets studenter och kan berätta om sina erfarenheter. Även representanter från Umeå Studentkår och Umeå naturvetar- och teknologkår närvarar, då man från kårerna välkomnar den utökade satsningen på arbetslivskontakter genom Linkedstudent.

På Linkedstudent ska regionens arbetsgivare, förutom examensarbeten, även kunna lägga in uppdrag som projektkurser/case, praktikplatser, jobberbjudanden, traineeplatser och arbetsplatsbesök.

Linkedstudent är en vidareutveckling av Examensjobb.nu – universitets tidigare sida för förmedling av examensarbeten och uppsatsuppdrag som funnits sedan slutet av 1990-talet. Umeå universitet har under många år arbetat med olika åtgärder för att öka studenternas kontakt med arbetslivet under utbildningen. Den nya webbplatsen kommer att underlätta för arbetsgivare och studenter att hitta varandra för olika typer av uppdrag.

Projektansvarig för Linkedstudent är Boel Elmroth, samordnare vid Enheten för näringsliv och samhälle på Umeå universitets. Hon ser den nya hemsidan som en möjlighet att stärka relationen mellan studenter och arbetsliv.
– Studenter behöver arbetslivskontakter löpande och genom hela utbildningen. För företagen blir Linkedstudent en möjlighet att ta del av studenternas kompetens genom olika samarbeten. Men minst lika viktigt är möjligheten att visa upp sig som intressanta framtida arbetsgivare för akademiker och ge studenterna en inblick i bredden och potentialen i regionens arbetsmarknad, förklarar Boel.

Besök webbplatsen www.linkedstudent.umu.se

Kontakt:

Boel Elmroth Samordnare Enheten för näringsliv och samhälle Tel: 090-7867924 Mobil: 070-3870023
boel.elmroth@adm.umu.se

Redaktör: Boel Elmroth