Publicerad: 2014-05-06

Umeå universitet på plats 39 bland unga universitet

NYHET Umeå universitet placerar sig i år på plats 39 i världen på den internationella rankninglistan ”Times Higher Education 100 Under 50”. Listan fokuserar på unga universitet med lovande utsikter.

Umeå universitet tappar i år tio placeringar på listan jämfört med i fjol, men hamnar ändå på en tredjeplats bland de nordiska lärosätena.
– Det är glädjande att vi står oss väl i ett nordiskt sammanhang. Samtidigt är det bara att konstatera att konkurrensen är stenhård, inte minst från de asiatiska lärosätena. USA:s bästa unga universitet kommer till exempel ”bara” på sjunde plats, säger rektor Lena Gustafsson.

Tidskriften Times Higher Education (THE) har varje år sedan 2004 publicerat en rankninglista över universitet från hela världen. Sedan 2012 presenterar de en ny typ av lista för lärosäten som funnits i maximalt 50 år: ”Times Higher Education 100 Under 50”. Rankningen bygger på de 13 indikatorer som tidskriften använder när de rankar världens bästa universitet, oberoende av ålder. På listan över unga universitet har dock viktningen som baseras på subjektiva indikatorer av akademisk prestige minskat. De 13 indikatorerna är grupperade i fem områden: utbildningsmiljö, internationalisering, forskningsintäkter från industrin, forskningsvolym och -renommé, samt citeringar.

Ytterligare två svenska universitet finns med på listan – SLU på plats 24 och Linköpings universitet på plats 46. Umeå universitet har ett nära samarbete med SLU och alliansavtal med Linköpings universitet och Universitet i Tromsö, som rankas på plats 64. Totalt finns nio nordiska universitet med på listan.

Umeå universitet tappar framförallt placeringar inom området citeringar, som står för nästan en tredjedel av det totala resultatet i rankningen.
– Detta är något som vi är medvetna om. Vi har startat ett fördjupat analysarbete av orsakerna till den till synes negativa trenden när det gäller citeringsmönster för universitetet, berättar Lena Gustafsson.

Dessutom är ett mycket omfattande arbete på väg att ta form vid Umeå universitet för att långsiktigt stärka både utbildning och forskning – över hela universitets bredd.
– Nu kommer vi att gå vidare från analys och strategier till implementering. Vi räknar förstås med att på sikt, som en bieffekt, därmed stärka vår position i olika internationella rankningar. För stunden kan vi glädja oss åt att Umeå universitet klättrade sju placeringar – till plats 27 i världen – på den internationella rankninglistan ”QS Top 50 under 50”, avslutar Lena Gustafsson.

Times Higher Education 100 under 50QS Top 50 under 50

Redaktör: Karin Wikman