Publicerad: 2013-02-25

Umeå universitet på samiska veckan den 2–10 mars

NYHET I början av mars är det dags för samiska veckan i Umeå. Umeå universitet medverkar bland annat med öppna föreläsningar om forskning kring renskötsel och samiska samhällsomvandlingar, en workshop om urfolkshälsa och en konsert med elektropopartisten Lovisa Negga.

Samiska veckan i Umeå – Ubmejen biejvieh – arrangeras för fjortonde gången av Såhkie, Umeå sameförening. Under nio dagar anordnas konserter, föreläsningar, workshops, utställningar och andra aktiviteter med anknytning till samisk kultur i och runtomkring Umeå. Det mesta händer på Gammlia i Västerbottens museum och i Tráhppie, det samiska kulturhuset på området.

Umeå universitet bidrar på flera sätt till programmet. På onsdag är Vaartoe – Centrum för samisk forskning medarrangörer till Lars Thomasson-symposiet – en heldag med intressanta föreläsningar om samiska samhällsomvandlingar, utmaningar i urfolksforskning och renskötselns anpassning över tid. Inleder gör Lars Thomasson, hedersdoktor vid den humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Centret håller också i en workshop om urfolkshälsa och hälsa i glesbygd – Indigenous Health and health in remote areas – tillsammans med Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

Även forskningsarkivet vid Umeå universitetsbibliotek bjuder in till en föreläsning. Den handlar om Ernst Manker, som räknas till en av våra främsta kännare av den samiska kulturen.

I slutet av veckan presenterar Kultur på campus en lunchkonsert med Lovisa Negga, fransksamisk elektropopartist från Linköping.

Umeå universitet på samiska veckanFullständigt program för samiska veckan

Redaktör: Camilla Bergvall