Publicerad: 2017-09-13

Umeå universitet peppar studenter att röra på sig

NYHET För studenter vid Umeå universitet blev den 13 september 2017 allt annat än en grå höstdag framför datorn. Istället fick de chans att prova på olika typer av träning och lära sig knep för att må bättre under satsningen Hälsa på campus.

Det är Idrottshögskolan som har tagit initiativet till att blåsa liv i den gamla Studentsportardagen, en femtioplussare som på senare tid varit nära att tyna bort. Tanken bakom att samtidigt döpa om konceptet till Hälsa på campus är att dagen från och med nu ska omfatta mer än sport.

– Temat just idag är Träna Hjärna. Vi vill att studenterna ska må bra under tiden de är här. Därför är det viktigt att de lär sig mer om hur kroppen och hjärnan påverkas av fysisk aktivitet, förklarar projektledaren Pernilla Eriksson.

På programmet står prova-på-pass i allt från stillsam yoga till tuff total training, men också tankeväckande föreläsningar. Föreläsningarna tar upp frågor som studenterna kan relatera till i sin vardag. Till exempel sätt att förebygga skadlig stress, tips för att tackla timmar av stillasittande plugg och inblick i vilken effekt träning har på hjärnan.

– Om du förstår varför det är bra att röra på sig det troligare att du faktiskt gör det – och i din tur peppar andra. Dagens studenter kommer att bli framtidens ledare. Det är fint om de har ett friskvårdande tänk med sig in i yrkeslivet, menar Pernilla Eriksson.

I år finns varken några personella eller ekonomiska resurser att tala om. Men enligt Pernilla Eriksson är målet att fortsätta utveckla konceptet och sätta Umeå universitet på kartan som ett aktivt universitet, känt för att måna om idrott och friskvård.

– Vi hoppas på positiv respons, så att Hälsa på campus kan bli en naturlig lektionsfri inspirationsdag för alla studenter åtminstone två gånger per läsår.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz