Publicerad: 2010-12-17

Umeå universitet populärast för nästa generation toppskidåkare

NYHET I höstas var Umeå universitet det lärosäte i landet som hade flest skidåkare bland sina sökande. Till och med fler än skidorten Östersund, där flera landslagsåkare studerar. Att göra Umeå till skidkulturens huvudstad är därför en välkommen satsning.

Foto: Umeå Fritid

Genom att binda samman flera befintliga skid­spår ska ett närmare fyra mil långt spår skapas i centrala Umeå och dess närhet. Från Gammlia ska man kunna ta skidorna via Mariehems­ängarna, Umeå universitet och bort till cam­pingen vid Nydala. Dessutom finns planer på en rullskidanläggning vid Nydala, två skidlekom­råden och en ny skidstadion vid Bräntberget. Det är skid­- och orienteringsklubbarna i Umeå tillsammans med Iksu och Umeå centrum för idrottsvetenskap som först behandlat frågan.

– Med tanke på den längdsatsning som görs här i Umeå är en modern skidanläggning här ett måste. Med en fin arena kan vi dessutom locka till oss stora arrangemang i framtiden, säger Elbert Karlsson, tränare för universitetets elitskidåkare och verksamhetsledare för Elit­skidcentrum.

Umeå, Östersund och Falun/Borlänge ingår numera i Svenska Skidförbundets särskilda satsning på regionala elitskidcentra. Bland de cirka 40 skidåkare som studerar med elitidrotts­avtal vid Umeå universitet tillhör 20 den grupp som Svenska Skidförbundet satsar extra myck­et på. Det är ett gäng unga och lovande åkare som finns strax under den yttersta eliten.

Unga och lovande åkare

– Att vi lyckas locka så duktiga skidåkare hit till Umeå beror främst på att vi har ett fantastiskt universitet med ett helt överlägset utbildnings­utbud och goda möjligheter för elitidrottare att anpassa sina studier – men också att Umeå centrum för idrottsvetenskap har så bra service med kostråd, idrottsmedicin och annat att er­ bjuda studenterna. Den tjänst som jag tillträd­de förra året, som tränare för åkarna, betyder förstås också mycket, säger Elbert Karlsson.

Elitskidcentrum i Umeå är ett samarbete mellan Svenska skidförbundet, Umeå univer­sitet och Umeå kommun. Inom ramen för Elitskidcentrum är det möjligt att – oavsett studieval – som elitskidåkare få sina studier anpassade om man lever upp till Skidförbun­dets så kallade ESC ­studentstatus.

Två elitåkare som studerar vid Umeå uni­versitet och som vi ibland kommer att få se i årets världscup är Mia Eriksson, som studerar till sjukgymnast, och Markus Ottosson, som studerar på biomedicinprogrammet. Mia Eriks­son tog en fin 18:e plats i världcuppremiären Gällivare.

Redaktör: Michael Nordvall