Publicerad: 2016-10-24

Umeå universitet prisas för alkoholförebyggande insatser för studenter

NYHET Under två år har retentionsgruppen, som jobbar med studiesociala frågor vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, genomfört temaveckan ”Vila, Växa, Vara” för studenter. År 2016 var temat ”Studentliv och alkoholkultur”. På tisdag den 25 oktober uppmärksammar organisationen IQ den lyckade temaveckan vid en särskild diplomutdelning i Lindellhallen.

Jeanette Lundberg
Jeanette Lundberg, Studenthälsan.
Foto: Mattias Pettersson.

– Det är verkligen jätteroligt att den här satsningen får ett sådant erkännande! Vi är många som har jobbat hårt för att veckan ska bli bra, säger Jeanette Lundberg, folkhälsovetare vid Studenthälsan och deltagare i retentionsgruppen.

I gruppen samverkar representanter från Studenthälsan/Studentcentrum, Kyrkan på campus och alla studentkårer. Under temaveckan, som gick av stapeln i våras, hade gruppen också ett nära samarbete med bland annat Umeå kommun, UmeBrå, Polisen och Alkohol- och drogmottagningen.

Populära alkoholfria aktiviteter

Syftet med 2016 års temavecka var att arbeta för ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med, men inte stå i fokus. Arrangörerna ville utmana den alkoholkultur och de normer, attityder och traditioner som finns inom studentlivet och få Umeås studenter att reflektera kring sin alkoholkonsumtion.

– Kårerna ville skapa roliga, alkoholfria event, och vi genomförde bland annat alkoholfri efter-plugget-pub (EPP), bartenderutbildning och en temasittning. De här aktiviteterna lockade många studenter, säger Jeanette Lundberg.

Föredömligt förebyggande

Nu uppmärksammas alltså satsningen av organisationen IQ – ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Temaveckan och två av delaktiviteterna får nu var sitt diplom, och har kvalificerat sig för att kallas ”IQ-projekt”, som är aktiviteter som förebygger eller begränsar alkoholens skadeverkningar.

– Sättet som personerna bakom dessa olika projekt arbetar förebyggande mot alkohol bland studenter är föredömligt. För oss på IQ var det självklart att dessa satsningar skulle bli IQ-projekt, säger Maria Sundström, ansvarig för IQs nätverk.

De satsningar som får diplom och som blivit IQ-projekt är:

• Vila, Växa, Vara – en temavecka för studenter om studentliv och alkoholkultur
  • Alkoholfri bartenderutbildning Ingick i temaveckan Vila, Växa, Vara
  • Alkoholfri Harry Potter-sittning Ingick i temaveckan Vila, Växa, Vara
    Mer om projektet

Diplomutdelningen av IQ-projekten sker:
Tisdagen den 25 oktober, klockan 10.00 i Lindellhallen, Samhällsvetarhuset på Campus Umeå. Alexander Burman, IQ-inspiratör Region Norr, kommer att dela ut diplomen.

För mer information, kontakta:

Jeanette Lundberg,folkhälsovetare Studentcentrum/Studenthälsan, Umeå universitet090-786 90 53,
jeanette.lundberg@umu.se

Mer om IQ