Publicerad: 2016-03-16

Umeå universitet rankas bäst i Europa av internationella studenter

NYHET För femte året i rad rankas Umeå universitet som nummer ett i Sverige i enkätundersökningen International Student Barometer (ISB). I år intar universitetet också förstaplatsen i Europa. ISB-enkäten är besvarad av internationella studenter vid 159 lärosäten runt om i världen. Drygt 40 procent av Umeå universitets 1 400 internationella studenter medverkade.

Resultaten från årets International Student Barometer är glasklara – Umeå universitet intar återigen plats nummer ett i landet när det gäller hur nöjda de internationella studenterna är i snitt.

Universitetet hamnar också på plats ett i Europa (av 19 medverkande lärosäten), och på en hedrande andraplats i hela världen.

Bland samtliga medverkande lärosäten intar Umeå universitetet första plats när det gäller bland annat sportanläggningar, campusmiljö, sociala aktiviteter, campusbyggnader och möjligheten att få nya vänner. Vid en jämförelse med Europas lärosäten hamnar Umeå universitet i topp i 35 av 78 underkategorier.

– Vi är jättestolta över att vi får toppresultat i nästan alla kategorier, särskilt eftersom den här undersökningen täcker in det mesta som är viktigt för att studenterna ska få en bra vistelse – både vid Umeå universitet och i Umeå som stad. Det är också roligt att nästan hälften av våra internationella studenter ville medverka, säger Greg Neely, enhetschef vid International Office, Umeå universitet.

I huvudkategorin Lärande placerar sig Umeå universitet i topp i 11 underkategorier, däribland inlärningsstöd, undervisningskvalitet, kursinnehåll och språkstöd.
– Vi är förstås väldigt belåtna med resultatet! Umeå universitet arbetar ständigt med att förbättra och utveckla möjligheterna till lärande för våra internationella studenter, och den stabila topprankningen i ISB tyder på att dessa gemensamma insatser – av många medarbetare vid Umeå universitet – fungerar bra, säger prorektor Anders Fällström.

Också i huvudkategorierna Vardagssituation (living) och Studentsupport hamnar Umeå universitet i topp inom 18 underkategorier, bland annat sociala aktiviteter, värdskap, boende och boendekostnad.
– Genom universitetets buddy-program kan vi snabbt introducera de internationella studenterna till svensk kultur, och hjälpa dem att anpassa sig. Programmet är verkligen uppskattat, och skulle inte vara möjligt utan våra svenska frivilliga ”buddies”, förklarar Gustaf Ljungwaldh, koordinator vid universitetets buddy-program.

– Förutom de överväldigande positiva resultaten, visar också ISB-resultaten på de delar där vi kan förbättra oss. Exempelvis kan vi bli bättre på att hjälpa studenter med karriärvägledning, öppna bankkonton och registrera sig, säger Anders Fällström.

De andra svenska lärosätena som deltog i ISB under hösten 2015 är Stockholms universitet, Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping.

Detaljerade resultat från ISB hösten 2015 (in English)

Mer om International Student Barometer:

International Student Barometer™ Partner - The Global Benchmark for the Student Experience
www.i-graduate.org/services/i-mark

International Student Barometers höstundersökning 2015 har utvecklats och adminitrerats av International Graduate Insight Group (i-graduate) – en oberoende prestandamätnings- och forskningsservice.

Enkäten besvarades av totalt 141,628 utbytesstudenter och andra internationella studenter mellan oktober och december 2015.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström,prorektor, Umeå universitet
E-post: anders.fallstrom@umu.se